/ نقد شفاهی فیلم / یک منتقد فیلم : | |
خرده داستانهای فیلمنامه "یک تکه نان" به انسجام آن لطمه می زند | |
خرده داستانهای فیلمنامه "یک تکه نان" ارتباط مستقیمی دارد با برخی از مفاهیمی که کارگردان قصد طرح آن را دارد. | |
کیوان کثیریان،منتقد فیلم،ضمن بیان این مطلب درگفت وگو با خبرگزاری "مهر"، درمورد جایگاه فیلم "یک تکه نان" در کارنامه فیلمساز گفت : "یک تکه نان" جزو آثار متوسط کمال تبریزی محسوب می شود. وی در مورد مرتبط بودن خرده داستانهای فیلمنامه با خط اصلی داستان فیلمنامه گفت : این خرده داستانها به انسجام فیلمنامه ضربه می زنند و در واقع این خرده داستانها ارتباط مستقیمی دارد با برخی از مفاهیمی که فیلمنامه نویس و کارگردان قصد طرح آن را دارد . قضیه جوانهایی که برای کار در یک مسابقه شرکت می کنند متصل شده است به آن سکانسی که سرباز پوتین هایش را به یکی از شرکت کنندگان که کفش هایش پاره شده می دهد و فیلمنامه می خواهد بگویید شخصیت قیس یا همان سرباز جوان تعلقات مادی و دنیوی ندارد و خیلی راحت بخشش می کند . وی تاکید کرد: به هرحال قیس با این ویژ گی های شخصیتی اش نشان می دهد که به دنیای معنویات تعلق دارد. درکل این خرده داستانها چندان در بافت فیلمنامه انسجام چندانی ندارند. به خاطر ارائه این مفاهیم مقداری فیلمنامه حالت رو بودن و شعاری به خودش می گیرد .
کثیریان در مورد سفری که کربلایی برای درست یا نادرست بودن ادعای عزیز خانم آغاز می کند، گفت : فکر می کنم کاراکترهای فیلمنامه هر کدامشان نماینده قشری هستند. به طور مثال کربلایی نماینده آدمهای مذهبی و قشری است ، کسانیکه با زمانه پیش نرفته اند. قیس هم نماینده فطرت پاک تری است که مفاهیم را به صورت شهودی دریافت کرده است. عزیزخانم هم متعلق به قشری است که کربلایی قبولش ندارد، کربلایی که خودش حافظ قرآن است و خیلی نمی تواند با این مسئله کنار بیاید که کسی بدون داشتن سواد قرآن را حفظ کرده باشد و می خواهد علل این واقعه را کشف کند . وی تاکید کرد : قیس از راهی می خواهد به امامزاده برود که مرد آسیابان به او می گوید مدت زیادی است که کسی از این مسیر نرفته است. فیلمنامه می خواهد او را از دیگران متمایز کند، چون با تکیه بر فطرتش به مسائل می پردازد. عزیزخانم سوره مریم را حفظ کرده و اگر آن را یک معجزه بدانیم، با شفا دادن ضمنی آن دخترک فلج که از تکه نان قیس خورده و نامش مریم است ارتباط برقرار می کند.
منبع: خبرگزاری مهر |
آیه رحمت علی نور امامت علی
جشنواره کن مکانی برای نقد فرهنگ امریکایی است |
با اینکه به نظر می رسید جشنواره کن امسال در فضایی دور از سیاست و حاشیه های معمول آن برگزار شود، اما در همین شش روز برگزاری کن فیلم هایی در بخش مسابقه به نمایش درآمده اند که زندگی به شیوه امریکایی را به شدت نقد و فضای جشنواره را تا حدی سیاسی کرده اند. |
به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری مهر، علاوه بر "ماندرلی" به کارگردانی لارس فن تریر دانمارکی که همواره در فیلم هایش رؤیای امریکایی، زندگی به شیوه امریکایی و سیاست های دولت ایالات متحده را به شدت نقد کرده، دو فیلم امریکایی و کانادایی هم قدم در این راه گذاشته و یاد و خاطره جشنواره سال گذشته و "فارنهایت 911" مایکل مور را برای حاضران در معتبرترین جشنواره سینمایی جهان زنده کرده اند. |
منبع : خبرگزاری مهر