صبا هنر (سینما / تئاتر / هنر )

(محمد مهدی قاهری )

صبا هنر (سینما / تئاتر / هنر )

(محمد مهدی قاهری )

نقد شفاهی فیلم / یک منتقد فیلم

/ نقد شفاهی فیلم / یک منتقد فیلم :
خرده داستانهای فیلمنامه "یک تکه نان" به انسجام آن لطمه می زند
خرده داستانهای فیلمنامه "یک تکه نان" ارتباط مستقیمی دارد با برخی از مفاهیمی که کارگردان قصد طرح آن را دارد.

کیوان کثیریان،منتقد فیلم،ضمن بیان این مطلب درگفت وگو با خبرگزاری "مهر"، درمورد جایگاه فیلم "یک تکه نان" در کارنامه فیلمساز گفت : "یک تکه نان"  جزو آثار متوسط  کمال تبریزی محسوب می شود.

وی در مورد مرتبط بودن خرده داستانهای فیلمنامه با خط اصلی داستان فیلمنامه گفت :  این خرده داستانها به انسجام فیلمنامه ضربه می زنند و در واقع  این خرده داستانها ارتباط مستقیمی دارد با برخی از مفاهیمی که فیلمنامه نویس و کارگردان قصد طرح آن را دارد . قضیه جوانهایی که برای کار در یک مسابقه شرکت می کنند متصل شده است به آن سکانسی که سرباز پوتین هایش را به یکی از شرکت کنندگان که کفش هایش پاره شده می دهد و فیلمنامه می خواهد بگویید شخصیت قیس یا همان سرباز جوان تعلقات مادی و دنیوی ندارد و خیلی راحت بخشش می کند .

وی تاکید کرد: به هرحال قیس با این ویژ گی های شخصیتی اش نشان می دهد که به دنیای معنویات تعلق دارد. درکل این خرده داستانها چندان در بافت فیلمنامه انسجام چندانی ندارند. به خاطر ارائه این مفاهیم مقداری فیلمنامه حالت رو بودن و شعاری به خودش می گیرد  .


گلاب آدینه در "یک تکه نان"

کثیریان در مورد سفری که کربلایی برای درست یا نادرست بودن ادعای عزیز خانم  آغاز می کند، گفت :  فکر می کنم کاراکترهای فیلمنامه هر کدامشان نماینده قشری هستند. به طور مثال کربلایی نماینده آدمهای مذهبی و قشری است ، کسانیکه با زمانه پیش نرفته اند. قیس هم نماینده فطرت پاک تری است که مفاهیم را به صورت شهودی دریافت کرده است. عزیزخانم هم متعلق به قشری است که کربلایی قبولش ندارد، کربلایی که خودش حافظ قرآن است و خیلی نمی تواند با این مسئله کنار بیاید که کسی بدون داشتن سواد قرآن را حفظ کرده باشد و می خواهد علل این واقعه را کشف کند .

وی تاکید کرد : قیس از راهی می خواهد به امامزاده برود که مرد آسیابان به او می گوید مدت زیادی است که کسی از این مسیر نرفته است. فیلمنامه می خواهد او را از دیگران متمایز کند، چون با تکیه بر فطرتش به مسائل می پردازد. عزیزخانم سوره مریم را حفظ کرده و اگر آن را یک معجزه بدانیم، با شفا دادن ضمنی آن دخترک فلج که از تکه نان قیس خورده و نامش مریم است ارتباط برقرار می کند.

 

منبع: خبرگزاری مهر

شاه ولایت علی

دّر    ولایت          علی           امام     جنت         علی

 

                        روح    عبادت      علی              جود و  سخاوت   علی

 

صبر و شجاعت   علی            بحر      عدالت        علی

 

                       فتح  و  فتوّت    علی                   شکوه و دولت   علی

 

آیه     رحمت        علی            نور     امامت        علی

 

                         علم     نبوت        علی              هادی      امت      علی
 
لطف و کرامت   علی                   قدر  و   قیامت    علی
 
                          نور     شفاعت      علی             شاه    ولایت        علی
خونم نثارت          علی               جنوم  فدایت      علی    
                             ذکر    لبم          تا   ابد             یا علی     و      یاعلی  

جشنواره کن مکانی برای نقد فرهنگ امریکایی است

جشنواره کن مکانی برای نقد فرهنگ امریکایی است

با اینکه به نظر می رسید جشنواره کن امسال در فضایی دور از سیاست و حاشیه های معمول آن برگزار شود، اما در همین شش روز برگزاری کن فیلم هایی در بخش مسابقه به نمایش درآمده اند که زندگی به شیوه امریکایی را به شدت نقد و فضای جشنواره را تا حدی سیاسی کرده اند.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری مهر، علاوه بر "ماندرلی" به کارگردانی لارس فن تریر دانمارکی که همواره در فیلم هایش رؤیای امریکایی، زندگی به شیوه امریکایی و سیاست های دولت ایالات متحده را به شدت نقد کرده، دو فیلم امریکایی و کانادایی هم قدم در این راه گذاشته و یاد و خاطره جشنواره سال گذشته و "فارنهایت 911" مایکل مور را برای حاضران در معتبرترین جشنواره سینمایی جهان زنده کرده اند.
"آخرین روزها" به کارگردانی گاس ون سنت که به بررسی آخرین روزهای زندگی یک ستاره راک و خودکشی تراژیک او می پردازد و همینطور "جایی که حقیقت پنهان است" آتوم اگویان کانادایی با موضوع زندگی غرق در فساد و تباهی یک چهره مشهور، دو فیلم دیگری هستند که تصویری تاریک از زندگی و فرهنگ امریکایی ارایه می دهند. ون سنت در مصاحبه با خبرگزاری رویترز گفت: "می دانم که این فیلم ها به مذاق مخاطبان اروپایی خوش می آید. قبول کنید که جهان به مکانی تاریک و وحشت افزا تبدیل شده است."
اگویان هم گفت: "ایالات متحده یک موضوع خوب برای بسیاری از فیلمسازان است. اما فیلم من به رغم داستان تیره اش به امریکا نمی تازد و قصد ندارد فرهنگی را محکوم کند. فرهنگ هر کشوری به مقدار بسیار زیادی وابسته به قدرت رسانه های آن است. این فرهنگ است که همواره به خودش نگاه و خود را نقد می کند."
فیلمسازان اروپایی همواره رابطه ای نه چندان خوب با ایالات متحده داشته اند و از سوی دیگر فیلم های هالیوودی حدود 60 تا 80 درصد گیشه هر کشوری را به خود اختصاص می دهند. در حالی که برخی فیلمسازان با صدای بلند سبک و محتوای فیلم های بزرگ هالیوودی را نقد می کنند، بسیاری هم تکنیک های فیلمسازی به شیوه هالیوودی را آموخته و پذیرفته اند.
امسال در بخش مسابقه کن فیلم هایی حضور دارند که به کاوش در نقاط ضعف امریکا پرداخته اند. از جمله این فیلم ها می توان به "تاریخ خشونت" دیوید کراننبرگ، "شهر گناه" رابرت رودریگز و "نیا در بزن" ویم وندرس اشاره کرد. مستند بریتانیایی "قدرت کابوس ها" هم در اصل برای بی اعتبار کردن ترس و وحشتی ساخته شده که رهبران دو کشور امریکا و انگلیس با استفاده از آن در پی تسلط بر جهان هستند.

 

منبع :  خبرگزاری مهر