به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری مهر، علاوه بر "ماندرلی" به کارگردانی لارس فن تریر دانمارکی که همواره در فیلم هایش رؤیای امریکایی، زندگی به شیوه امریکایی و سیاست های دولت ایالات متحده را به شدت نقد کرده، دو فیلم امریکایی و کانادایی هم قدم در این راه گذاشته و یاد و خاطره جشنواره سال گذشته و "فارنهایت 911" مایکل مور را برای حاضران در معتبرترین جشنواره سینمایی جهان زنده کرده اند. "آخرین روزها" به کارگردانی گاس ون سنت که به بررسی آخرین روزهای زندگی یک ستاره راک و خودکشی تراژیک او می پردازد و همینطور "جایی که حقیقت پنهان است" آتوم اگویان کانادایی با موضوع زندگی غرق در فساد و تباهی یک چهره مشهور، دو فیلم دیگری هستند که تصویری تاریک از زندگی و فرهنگ امریکایی ارایه می دهند. ون سنت در مصاحبه با خبرگزاری رویترز گفت: "می دانم که این فیلم ها به مذاق مخاطبان اروپایی خوش می آید. قبول کنید که جهان به مکانی تاریک و وحشت افزا تبدیل شده است." اگویان هم گفت: "ایالات متحده یک موضوع خوب برای بسیاری از فیلمسازان است. اما فیلم من به رغم داستان تیره اش به امریکا نمی تازد و قصد ندارد فرهنگی را محکوم کند. فرهنگ هر کشوری به مقدار بسیار زیادی وابسته به قدرت رسانه های آن است. این فرهنگ است که همواره به خودش نگاه و خود را نقد می کند." فیلمسازان اروپایی همواره رابطه ای نه چندان خوب با ایالات متحده داشته اند و از سوی دیگر فیلم های هالیوودی حدود 60 تا 80 درصد گیشه هر کشوری را به خود اختصاص می دهند. در حالی که برخی فیلمسازان با صدای بلند سبک و محتوای فیلم های بزرگ هالیوودی را نقد می کنند، بسیاری هم تکنیک های فیلمسازی به شیوه هالیوودی را آموخته و پذیرفته اند. امسال در بخش مسابقه کن فیلم هایی حضور دارند که به کاوش در نقاط ضعف امریکا پرداخته اند. از جمله این فیلم ها می توان به "تاریخ خشونت" دیوید کراننبرگ، "شهر گناه" رابرت رودریگز و "نیا در بزن" ویم وندرس اشاره کرد. مستند بریتانیایی "قدرت کابوس ها" هم در اصل برای بی اعتبار کردن ترس و وحشتی ساخته شده که رهبران دو کشور امریکا و انگلیس با استفاده از آن در پی تسلط بر جهان هستند. |