صبا هنر (سینما / تئاتر / هنر )

(محمد مهدی قاهری )

صبا هنر (سینما / تئاتر / هنر )

(محمد مهدی قاهری )

چند خبر اجتماعی

جوانان هلال احمر زباله های کوهستان را جمع آوری کردند
همزمان با دوم اردیبهشت ، روز زمین پاک ، تعداد 60 نفر از جوانان جمعیت هلال احمر شهرستان زنجان با همکاری و هماهنگی سازمان محیط زیست استان ، برنامه کوهپیمایی و جمع آوری زباله های کوه را انجام دادند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری مهر در زنجان ، این کوهپیمایی با هدف زمین پاک ، زندگی سالم و طراوت و نشاط زندگی از برکت طبیعت ، برگزار شد.

در این برنامه کوهپیمایی ، جوانان جمعیت هلال احمر زنجان با حرکت به طرف کوه گاوازنگ و جمع آوری زباله ها ، این روز را گرامی داشتند.

 

در مراسم اعزام نیروهای گشت ارشاد عنوان شد:
برخورد قهری در حوزه آسیب های اجتماعی کارآیی ندارد / ناهنجاری های فصول مختلف سال شناسایی شده است
فرمانده انتظامی تهران بزرگ گفت: در فصل بهار و تابستان ناهنجاری های اجتماعی موجود با کمک کارشناسان شناسایی شده و به اقتضای نیاز جامعه ، با هدف ارتقای سطح سلامت و امنیت اجتماعی ، برنامه ریزی لازم صورت گرفته است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری مهر ، سردار مرتضی طلایی در مراسم اعزام اولین گشت نیروهای پلیس ارشاد ، به خبرنگاران افزود: پلیس با توجه به نیازها و شرایط جامعه و همچنین فصول مختلف ، در جهت حفظ امنیت و سلامت جامعه طرح ها و برنامه ریزی های لازم را اجرایی می کند.

وی گفت: در فصل بهار و تابستان ناهنجاری های اجتماعی موجود با کمک کارشناسان شناسایی شده و به اقتضای نیاز جامعه و با هدف ارتقای سطح سلامت و امنیت اجتماعی برنامه ریزی لازم صورت گرفته است.

طلایی تصریح کرد: آسیب ها ، انحرافات و آشفتگی های اجتماعی از جمله موضوعاتی هستند که پلیس با حفظ ارزش ها و هنجارهای اجتماعی ، با اختلال ایجاد کننده های امینت اجتماعی ، متناسب با هر یک از موضوعات برخورد می کند.

سردار طلایی گفت: دفاع از حقوق شهروندی و برخورد با آلودگی صوتی که ناشی از بی توجهی و غفلت از ناهنجاریهای اجتماعی است و همچنین برخورد با معتادان و افراد ولگرد زنان و مردان خیابانی ، از جمله وظایف پلیس است.

وی ادامه داد: در حوزه آسیب های اجتماعی ، روشهای قهری و سخت افزاری صحیح نیست. به همین دلیل نیروهای گشت ارشاد به دنبال آموزش ، تربیت و فرهنگ سازی در این مورد هستند و تنها اینگونه است که می توان آسیب ها را درمان کرد اما در حوزه انحرفات اجتماعی علاوه بر حفظ امنیت اجتماعی از سوی ناظرین ، نیروهای پلیس نیز باید حضور داشته باشند تا دیگر کسی به خود اجازه تخلف ندهد.

فرمانده انتظامی تهران بزرگ افزود: نظارتهای اجتماعی باید از سوی خود مردم صورت گیرد و آنان باید یاد بگیرند برای برخورد و حل یک معضل و ناهنجاری در برابر رفتار زشت عکس العمل و انزجار خود را نشان دهند.

وی گفت: هم اکنون هنجارها و ارزش های اجتماعی توسط تعدادی افراد بی توجه پایمال می شود ، در حالی که دیگران تنها به تماشای این موضوع پرداخته اند و عده دیگر نیز تشویق می کنند. در این گونه موارد باید به سمت نظارت اجتماعی که نظارتی مردمی است و همان امر به معروف و نهی از منکر است ، حرکت کرد.

طلایی تصریح کرد: مامورت گشت ارشاد مربوط به آسیب ها و انحرفات اجتماعی است و همچنین برخورد و اقدام قهری در فعالیت ها و ماموریت های نیروهای پلیس گشت ارشاد پیش بینی نشده و آنچه به دنبالش هستیم این است که نیروهای پلیس با نوع رفتار و گفتار و عمل خود اقدامات فرهنگی آموزشی مبتنی بر اخلاق داشته باشند و از سوی دیگر با نظارت خود از آسیب ها و انحرافات اجتماعی جلوگیری کنند.

فرمانده انتظامی تهران بزرگ تاکید کرد: آنچه به دنبالش هستیم ، هیچ ارتباطی با مبارزه با بد حجابی ندارد و در واقع برخورد با زنان و مردان خیابانی که عاملی هستند برای به انحراف کشاندن سرقت و تجاوز به عنف و همچنین توجه ویژه به امنیت اجتماعی زنان که در این فصل و شرایط خاص آسیب پذیری آنان بیشتر می شود ، از جمله ماموریت های گشت ارشاد است.

وی افزود: قربانیان اصلی تجاوز و سرقت به عنف در جامعه ، خود زنان هستند. به همین دلیل در جهت ایجاد امنیت بیشتر برای بانوان برنامه ریزی های لازم صورت گرفته و ماموریت های گشت ارشاد عمومی است و به هیچ عنوان به حوزه خصوصی شهروندان ارتباطی ندارد.

سردار طلایی اظهار داشت: تذکر اخلاقی با هدف صحبت و احترام و حفظ کرامت و شخصیت افراد صورت می گیرد و واحدهای گشت ارشاد حق ندارند به گونه ای عمل کنند که به شخصیت افراد آسیب وارد شود.

 

 

/ با حضور شهردار تهران /
مشعل پروژه بین المللی استحصال گاز متان از مرکز دفن زباله کهریزک روشن شد
شهردار تهران امشب مشعل فاز نخست پروژه بین المللی استحصال گاز متان از مرکز دفن زباله در منطقه کهریزک را روشن کرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری مهر ، بالغ بر 30 میلیون تن زباله و 10 میلیون تن گاز متان در منطقه ای به وسعت 500 هکتار انباشته شده که سازمان بازیافت و تبدیل مواد شهرداری تهران قصد دارد طی یک برنامه 5 ساله ، آلودگی های زیست محیطی ایجاد شده در این منطقه را از بین ببرد.

افتتاح فاز نخست پروژه مذکور ، امشب با حضور معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ، شهردار تهران ، رئیس شورای اسلامی شهر تهران و جمعی از مدیران ارشد شهرداری ، مورد بهره برداری قرار گرفت.

بنابرهمین گزارش ، مطالعات اولیه اجرای پروژه در سال 84 با همکاری بانک جهانی به پایان رسید و قراردادی در این خصوص طی مناقصه ای با یک شرکت بین الملی تحت نظارت بانک جهانی منعقد شد.

نقد فیلم/ پشت پرده مه

نقد فیلم/ پشت پرده مه ؛ جایی که عشق و عرفان به هم می رسند
خبرگزاری "مهر" - گروه فرهنگ و هنر : دنیای حساس کودکان، به ویژه کودکان استثنایی درسینمای ایران، درفیلم " پرنده کوچک خوشبختی " پوران درخشنده (1366) بر روی پرده نمایش موضوع و سرفصل فیلم هایی قرار گرفت که در داخل و خارج، با استقبال روبروشدند. فیلم هایی چون " رنگ خدا " ، " بچه های آسمان " و...

اما استثنایی بودن وعشق زمینی وآسمانی را، پیوند موضوعی زدن، برای اولین بار در فیلم " پشت پرده مه " نمایش داده شده است. احساساتی چون کنجکاوی مورد توجه واقع شدن ، رقابت ، حسادت و بیش ازهمه، داشتن جسارت به اندازه ای که بزرگ ترها ندارند، درفیلم شیخ طادی خودنمایی می کند.

اینکه آِیا هنرپیشه ای چون علیرضا شیخ الاسلامی (مرتضی) همچون کودک ونوجوان فیلم های "قصه های مجید" ، "باشو غریبه کوچک" ، "پرنده کوچک خوشبختی" و... فراموش خواهد شد و دیگر تماشاگران او را هرگز نخواهند دید، به آینده مربوط است . شاید هم دریادها ماندن چنان هنرپیشه هایی درنقش های استثنایی به تکرارنشدن شان بستگی داشته باشد .

***

فیلم با کلاس درس انگلیسی و " من یک دانش آموزهستم " شروع می شود. فتاحی ازشهری دوربه روستایی درشمال کشورآمده است تا درمدرسه کودکان استثنایی ومعمولی مفید واقع شود . جوانی خود را پای مادری پیرگذاشته  است که اونیزچون خودش درخدمت مردم است . به بچه ها درس قرآن می دهد وداروهای گیاهی وضماد رایگان به دردمندان روستایی می دهد وتا جایی که می تواند ازدعا وتوسل برای کمک روحی وتقویت باورایمانی آنان استفاده می کند . مرتضی یتیم است ومادرش با دوختن دستمال ها وپارچه های پرده ای وپرنقش ونگار، بافتنی و.. وفروختن شان دربازارشهراو را سرپرستی می کند. فتاحی با جدیت می خواهد درمدرسه شبانه روزی رفتارهای خشن اوودیگران را اصلاح کند وتیروکمان وچاقودرجیب وکیف کسی نباشد ، مرتضی را وادارمی کند تا مادرش را برای توجیه شدن به مدرسه بیاورد . اما مرتضی با وسوسه " رحمان " که خود را سرخورده ازمحبت پدرش احساس می کند وآن را آینه ذهن خود را سرخورده ازمحبت  پدرش احساس می کند وآن را آیینه ذهن خود قرارداده است، نسبت به فتاحی کینه ای به دل می گیرد. فتاحی به بازار و جایی که مادر مرتضی بساط کرده است می آید و با مزاحمت چند نفر ولگرد روبرو می شود. با آنان کتک کاری می کند و دستمالی هم از مادر مرتضی می خرد و ساعاتی دیگرهمان آدم ها درراه مدرسه فتاحی را کتک می زنند ومرتضی به رغم دلسوزی ، همچنان کینه اش را نسبت به اوتقویت می کند چون رحمان گفته است : " او دروغ می گوید و می خواهد با مادرش ازدواج کند و او را (مرتضی) ازسرراه بردارد .

وقتی مادرمرتضی بیشتردرباره فتاحی تحقیق می کند و نسبت به اواحساس مثبت وتحسین کننده ای پیدا می کند ، مرتضی بیشترکینه ای می شود وبا راه کاری که رحمان نشان می دهد به بی بی (مادرفتاحی ) مراجعه می کند ودرد خود را با زحمت بیان می کند ( مرتضی کرولال است وتنها با لب خوانی وبا لکنت حرف می زند ) وطلسم برای نابود شدن معلم ( فتاحی ) می خواهد.

 بی بی می گوید : "عشق سفید است وشیطان سیاه است . هرکسی عاشق نباشد و دروغ بگوید، سیاه خواهد شد " و گرد سفیدی را نشان می دهد که مثل عشق است برای پا درد مادرش هم پماد می دهد .

مرتضی همه چیزرا به مادرش می گوید . توضیحات مادر، مرتضی را قانع نمی کند واوبا دوربینی که دارد، پیوسته مادرش وفتاحی را ازهرفاصله ای تعقیب می کند. مادرمرتضی وقتی به مدرسه مراجعه می کند با صحنه ای روبرو می شود که فتاحی اورا به خاطرشکستنی شیشه های قاب های تشویقی اش تنبیه کرده است واو با فرغون باید دوردایره ای بچرخد . همان لحظه مادرمرتضی را برداشته وبه خانه می برد . وقتی فتاحی مراجعه می کند ومی خواهد مرتضی را به مدرسه برگرداند مادرمرتضی به چوبدستی که همیشه دردست فتاحی است اشاره می کند وفتاحی تازه می فهمد که روش کارش غلط بوده است . فتاحی می خواهد مادرش را راضی کند وازآنجا بروند ومادرش همان شب می میرد ومرتضی ناظرصحنه است. و به خانه برمی گردد وازمادرش می خواهد به خواستگاری فتاحی برود .

مادرش می گوید برای زن ممکن نیست و این بار خود مرتضی دنبال فتاحی می رود که درحال بار زدن وسایل خود است و هرچه اصرار می ورزد و شیشه سفید پودر را که مادر فتاحی آن را نماد عشق معرفی کرده بود، به فتاحی نشان می دهد، نتیجه اش نمی گیرد.  پودر را بر سرش می ریزد و دنبال ماشینی می دود ومی گوید :" من سفیدم عشق سفیده توهم دروغ می گفتی و.. " وگریان برجای می ماند . کنجکاوی ، سوء تفاهم ،حسادت روش آموزش غلط وغرور به همان اندازه که درمرتضی هست دردوقطب بزرگسال ( مادرش وفتاحی ) نیزهست. اما شهامتی که مرتضی دارد ، آنها ندارند .مرتضی دراول فیلم ازمادرش یاد گرفته بود که ازدروغ بی زارباشد و وقتی مادرش و فتاحی را با غرورشان دروغگو می بیند، نسبت به عشق آنها بی زار می شود .

***

پرویزشیخ طادی،  ساختن فیلم سینمایی بلند را با فیلم " دختری از آسمان 1378" شروع کرده است و در "پشت پرده مه" به چنان سینمایی دست یافته است که به بازی های زبانی فایق آمده و به عمد مرتضی را با لکنت و لب خوانی معرفی می کند . استفاده ازفضاهای بکر طبیعت ، در شاعرانه کردن مفهوم بی اندازه تاثیرگذاراست . صحنه ای که فتاحی برای حمل وسایل کمک می کند تا به خانه شان برساند اطراف شان پراز گل های رنگارنگ است . صحنه ای که مرتضی با اندیشه های مشوش به خانه بی بی می رود تا طلسم بگیرد راهش ازمیان گندم زارهای نارس است که تغییرخواهند یافت. همه تلاش مرتضی برای آن است که مادرش وفتاحی اگرتحت هرعنوانی دروغ می گویند به عنوان عاشق دروغ نگویند . روبروشدن با حقیقت عشق، ازعهده مرتضی برمی آید. اوست که دروغ های رحمان را برملا می کند . غرور دروغین مادر و فتاحی را برملا می کند . حسادت خود را لگام می زند وبا دل پاک وبی غل وغش کودکانه خود همانند پودرسفید بی بی می شود . فتاحی با همه خدمت گذاری به مادر و تلاش برای  آموزش وپرورش بچه ها، تنها با یک دل شکستن ( مادرمرتضی به اومی گوید با چوبدستی داشتن نمی توان با بچه ها دوست بود . مرتضی یتیم است ) که آن را درآخرین شب زندگی مادرش نقل می کند ازعظمت عشق فراری می شود. فتاحی که در اول فیلم تنها با شنیدن اوصاف مادرمرتضی (کاری بودن وپاک زندگی کردن) بی مهابا به سراغ او رفته بود .

"مجتبی حبیبی"

منبع: خبرگزاری مهر

رقص آخــــر

رقص آخــــر

محکومیت جنایتکاری کاملا معصوم

Last Dance

کارگردان : بروس برسفورد – فیلمنامه : ران کاسلو بر اساس داستانی از ران کاسلو و استیون هافت – مدیر فیلمبرداری : پیتر جیمز ، اریک رولند ، جری کالاوی – موسیقی : مارک ایشام – بازیگران : شارون استون ، راب مارو ، دان هاروی ، جفری فورد – 103 دقیقه محصول 1995 آمریکا.

دوازده سال قبل، در جریان یک دزدی "سیدنی" هفده ساله دو نفر را به طرز وحشیانه ای به قتل رسانده است. شهادت یکی دیگر از دزدان"داگ" موجبات محکومیت سیدنی را فراهم ساخته است و او اکنون در یکی از ایلات جنوبی آمریکا در انتظار فرا رسیدن لحظه مرگ به سر می برد. روزی "ریک هیز" به ملاقات او می آید به ریک گفته اند که میتوان محکومیت سیدنی را به زندان ابد تغییر داد.

سیدنی چندان به عاقبت این تلاشها امیدوار نیست به خصوص آنکه حکم کتبی محکومیت به مرگ نیز به او ابلاغ می شود. با وجود این، جذب آرمانگرایی ریک میشود. ریک نیز با اینکه به "جیل" علاقه مند است به تدریج توجهش به سیدنی معطوف می شود.ریک پس از گفتگو  با یکی از کسانی که سیدنی نوجوان سرکش را می شناسد، به کل ماجرا و اینکه آیا سیدنی واقعا مرتکب جنایت شده است شک می کند.سپس در صدد انجام مصاحبهبا داگ برمی آید که حاصلی ندارد و از داگ کتک می خورد. رئیس ریک که از شیوه عمل او خوشش نمی آید، ماموریت دیگری را به او محول می کند. اما ریک دست بردار نیست و بطور خصوصی روی پرونده سیدنی کار می کند و به او اطمینان می دهد که تقریبا گناهکار اصلی را یافته است این مسئله موجب نزدیکی بیشتر آنها می شود. ریک موافقت می کند که یادداشتی را از طرف سیدنی به برادر ناتنی و نامهربانش "بیلی" برساند که در یکی از مزارع متعلق به زندان مشغول به کار و وقت گذرانی است. فرماندار از آنجا که می خواهد  بار دیگر انتخاب شود و به رای سیاه پوستان

احتیاج دادر، در مجازات راسک تخفیف قائل می شود، اما به سیدنی توجهی نمی کند. ریک به شدت خشمگین می شود و در یک مهمانی به فرماندار اعتراض می کند در نتیجه مجبور به استعفا میشود.

بیل که از کارهای ریکخسته شده است او را ترک می کند. او از داگ می خواهد که اعتراف کند در برابر فشارهای وارده مجبور به دروغگویی شده و عادات ناپسندی را به سیدنی نسبت داده است.ریک در تعطیلات به دیدن قاضی دادگاه ایالتی، "گورمن" می رود و موافقت او را برای بررسی مجدد پرونده جلب می کند. سیدنی در آخرین ساعات زندگی اش با بیلی آشتی می کند.در لحظه اجرای حکم دستور تعلیق حکم می رسد،اما سرانجام دادگاه عالی تصمیم می گیرد که حکم اولیه اجرا شود.

مسئله جنایت و مکافات یکی از موضوعات مورد توجه سینما است.هالیوود در ابتدا نگاه ویژه ای به چنین موضوعاتی داشت.جنایتکاران افراد معصوم و دوست داشتنی بودند که احساسات تماشاگر را بر می انگیختند و محبت او را بسوی خود جلب می کردند.به تدریج هالیوود رشد کرد.اکنون جنایتکارانی که بر پرده سینما می بینیم که گناهکار و سنگدل همهستند.امابروس برسفورد در رقص آخر چرخشی دوباره به سوی سینمای اولیه هالیوود انجام می دهد.در کمتر اثری جنایتکاری به معصومیت سیدنی لیگت با باز  شارون استون می یابیم.

 

  منبع : گراند سینما