صبا هنر (سینما / تئاتر / هنر )

(محمد مهدی قاهری )

صبا هنر (سینما / تئاتر / هنر )

(محمد مهدی قاهری )

نغمه ثمینی:تئاتر دفاع مقدس ‌ضعف تکنیکی دارد

نغمه ثمینی:تئاتر دفاع مقدس ‌ضعف تکنیکی دارد
یکشنبه 14 آبان 1385  
ایران تئاتر -  سرویس خبر  

انجمن تئاتر دفاع مقدس باید نمایشنامه‌نویسانی که دغدغه دفاع مقدس دارند را شناسایی کرده و برای با بیان مطلب برای آنها کارگاه‌های آموزشی برگزار کند.
به گزارش سایت ایران تئاتر نغمه ثمینی‌ بازخوان پنجمین دوره مسابقه نمایشنامه نویسی مقاومت با بیان مطلب فوق در گفت‌وگو با روابط عمومی این انجمن گفت:«برپایی کارگاه‌های آموزشی نمایشنامه‌نویسی در دوره‌های سه ماه و شش ماهه با موضوع دفاع مقدس توسط اساتیدی که به این موضوع در آثار خود توجه ویژه دارند، مانند علیرضا نادری و... می‌تواند به رشد کیفی آثار نمایش دفاع مقدس کمک کند.»
این نمایشنامه نویس افزود:«این انجمن باید هنرمندانی را که دغدغه آنها دفاع مقدس است شناسایی کرده و با در اختیار گذاشتن امکانات، زمینه آموزش و رشد این هنرمندان را فراهم کند.»
وی با اشا‌ره به این نکته که بسیاری از نمایشنامه‌نویسان، این هنر را آسان تصور می‌کنند، خاطر نشان کرد:« با گذاشتن امکانات در اختیار هنرمندان دفاع مقدس، جوانان، دانشجویان تئاتر و علاقمندان به این موضوع می‌توان ایجاد انگیزه کرد و از دیدگاه‌های سود طلبانه‌ای که باعث جذب برخی از افراد در این مسابقات می‌شود، جلوگیری کرد.»
بازخوان پنجمین مسابقه نمایشنامه‌نویسی تئاتر مقاومت تصریح کرد:« به نظر من مشکل اصلی نمایشنامه‌نویسی دفاع مقدس یک مشکل عمومی بوده و جدا از جریان نمایشنامه‌نویسی کشور نیست؛ بسیاری از هنرمندان، این هنر را جدی نمی‌گیرند.»
‌ثمینی افزود:«تکنیک، مهمترین ویژگی کار یک نمایشنامه‌نویس است و این بستگی به دیدگاه نمایشنامه‌نویس هم دارد که آیا هدفش خلق کردن یک اثر است یا فقط می‌خواهد چند دیالوگ ارائه کند.»
این مدرس دانشگاه در ادامه گفت:«تئاتر دفاع مقدس بیشتر از ضعف تکنیکی رنج می‌برد تا محتوایی. محتوا، بیشتر یک موضوع شخصی است.»
این نمایشنامه‌نویس خاطرنشان کرد:«به نظر من قبل از آن که محتوا و تکنیک را از هم تفکیک کنیم باید بزرگترین مشکل یعنی آسان گرفتن این هنر توسط خود نویسندگان را بررسی کنیم.»
وی افزود:«در مسابقه نمایشنامه‌نویسی چه ممیزی باشد و چه نباشد، اگر آثار، جدی گرفته نشده و به آن‌ها توجه نشود، نمی‌توانیم کار قابل قبولی ارائه دهیم.»
‌ثمینی‌ همچنین از عدم وجود کمال‌گرایی و روح در آثار نمایشی دفاع مقدس به عنوان بارزترین مشکل یاد کرد و متذکر شد:«بیشتر آثاری که در پنجمین مسابقه نمایشنامه‌نویسی تئاتر مقاومت شرکت کرده بودند، نمایشنامه‌های سردستی بودند و در آنها روح کمال گرایی دیده نمی‌شد.»

محمد رحمانیان و نمایش"روزهای رادیو"

محمد رحمانیان و نمایش"روزهای رادیو" در گفت و گو با سایت ایران تئاتر:
پرویز پرستویی و چهارسال پرآشوب تئاتر ایران
 
ایران تئاتر -  سرویس خبر    

نمایش"روزهای رادیو" نوشته و کار محمد رحمانیان با حضور پرویز پرستویی اردیبهشت 86 روی صحنه می‌رود.
محمد رحمانیان، نویسنده و کارگردان تئاتر در گفت‌وگو با سایت ایران تئاتر‌ گفت:«تمرینات نمایش"روزهای رادیو" را از اسفند ماه امسال شروع می‌کنیم و من امیدوارم اردیبهشت ماه 86 این نمایش را روی صحنه تالار وحدت اجرا کنیم.»
وی درباره این تأخیر در آماده سازی نمایش توضیح داد:«هر مرحله از کار، به دلیلی متفاوت عقب افتاد، اما از آن جا که برای یکی از نقش‌های اصلی این نمایش با پرویز پرستویی صحبت شده بود و ایشان نیز برای پروژه‌های تصویری قول‌هایی داده بودند، این زمان برای اجرا مناسب تشخیص داده شد تا روزهای رادیو با حضور ایشان روی صحنه برود.»
این کارگردان تئاتر درباره اعضای گروهش گفت:«از گروه بازیگران اسم نمی‌برم؛ چون تا شروع تمرین، زمان زیادی مانده است. ‌از افرادی که در گروه تئاتر پرچین حضور دارند و همچنین افرادی که پیش از این با آنان همکاری داشته‌ام، استفاده خواهم کرد. طراح نمایش‌ هم محسن شاه‌ابراهیمی است.»
به گفته محمد رحمانیان روزهای رادیو نمایشی درباره چهار سال پرآشوب تئاتر معاصر ایران(بین سال‌های 1331 تا 1334) با مرکزیت رادیو تهران است.»
وی که به تازگی فیلمبرداری مجموعه"در گوش سالمم زمزمه کن" را برای شبکه چهار سینما به پایان رسانده، درباره این مجموعه گفت:«در گوش سالمم زمزمه کن، نمایش‌های کوتاهی با موضوعات اجتماعی، خانوادگی و... است که در آن سه عریضه نویس‌ در کنار کاخ دادگستری حضور دارند و به نوعی مشکلات اجتماعی و خانوادگی در آن مطرح می‌شود. تاکنون 5 یا 6 قسمت از این مجموعه پخش شده و 80 قسمت دیگر نیز آماده پخش می‌شود. نیمی از کار تدوین مجموعه هم به پایان رسیده است.»
وی ویژگی‌ این مجموعه را حضور تعدادی از نمایشنامه‌نویسان، در بخش نگارش متن عنوان کرد و افزود:«نمایشنامه‌نویسانی چون حمید امجد، محمود استادمحمد، محمد رضایی‌راد، امید سهرابی و امیر امجد در نگارش متون این مجموعه همکاری کرده‌اند. برای مثال حمید امجد 10 قسمت، محمد رضایی‌راد شش قسمت و امید سهرابی دو قسمت از این مجموعه را نوشته‌اند.»
این استاد دانشگاه که پیش از این، مجموعه"نیمکت" را برای شبکه یک کارگردانی کرده بود درباره ویژگی مجموعه در گوش سالمم زمزمه کن نسبت به کار قبلی‌اش گفت:«مهم‌ترین اتفاق مجموعه نیمکت، نزدیک شدن به مجموعه نمایش‌های تک پرده‌ای استاد ابراهیم مکی از نظر سبک و شیوه بود. اما در مجموعه اخیر، از آن جا که خودم طراح قصه بودم، سعی کردم به حال و هوا و فضای آثار اسماعیل خلج نزدیک شودم. نمی‌دانم موفق بودم یا نه، اما سعی کرده‌ام به مردم جامعه و تیپ‌های فرودست که‌ مشخصه آثار اوست، بپردازم. از دید من این، مهم‌ترین تفاوت دو مجموعه است.»
رحمانیان در پایان از کار روی دو متن دیگر خبر داد و گفت:«در حال حاضر روی متن دیگر کار می‌کنم که جزء برنامه‌های من بعد از روزهای رادیو است. نگارش متنی با عنوان"عشقه" را در دست دارم و علاوه بر آن روی متن دیگری(که هنوز نامی بر آن نگذاشته‌ام) کار می‌کنم. این روزها مراحل تحقیق و پژوهش آن را انجام می‌دهم.»

سخن وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامیدر مورد نمایش دینی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:
در توجه به متون نمایشی با موضوع دین غفلت کرده‌ایم
 
ایران تئاتر -  سرویس خبر    

جشنواره تئاتر رضوی فرصتی است تا به سراغ متونی برویم که شاید در گذشته از پرداختن به آن غفلت کرده‌ایم.
به گزارش سایت ایران تئاتر از ستاد خبری چهارمین جشنواره تئاتر رضوی، محمدحسین صفارهرندی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با بیان این مطلب گفت:«ما به لحاظ معنوی و عقیدتی و تاریخی از گنجینه‌های زیادی برخورداریم که یکی از این گنجینه‌های دینی مقوله‌ای است به نام تشیع و امامت و به خصوص شخصیت امام رضا(ع) که مدفنش در کشورمان است.»
وی افزود:«اگر بخواهیم همه متون این گنیجه را روی کاغذ پیاده کنیم، تمام وجودمان در آن غرق خواهد شد و اگر کمی تأمل کنیم، می‌بینیم که در گذشته نسبت به این قضیه غفلت کرد‌ه‌ایم؛ اما فرصتی با نام جشنواره تئاتر رضوی فراهم شده که زمینه‌ای را برای بروز استعدادهای دینی به وجود آورد.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت:«وقتی سری به گنجینه‌ معارف امام هشتم(ع) می‌زنیم و از دنیای پیچیده‌ای که محبان امام رضا(ع) با امام‌شان دارند، می‌فهمیم که ما حتی هنوز گوشه‌های کوچکی را هم کشف نکرده‌ایم.»
صفارهرندی افزود:«‌انسانی که مشرف به بارگاه امام رضا(ع) می‌شود، وقتی که از سفرش بازمی‌گردد وقایع معنوی فراوانی برای تعریف کردن دارد که به نظر من هر کدام از این وقایع می‌تواند دستمایه و یا سوژه‌ای باشد که به یک کار نمایشی تبدیل شود.»
وی تصریح کرد:«جشنواره تئاتر رضوی فرصتی برای تجمیع همه این دلدادگی‌ها و همه این سوژه‌یابی‌ها در یک نقطه است ومی‌تواند راهی برای شروع باشد.»