صبا هنر (سینما / تئاتر / هنر )

(محمد مهدی قاهری )

صبا هنر (سینما / تئاتر / هنر )

(محمد مهدی قاهری )

جشنواره تئاتر فجردر سه روز پایانی هفته

گزارشی از برگزاری جشنواره تئاتر فجر در سه روز پایانی هفته
ازدحام تماشاگران مشتاق در تالارهای مجموعه تئاتر شهر و دیگر تالارها
 
ایران تئاتر -  سرویس خبر  

در ششمین روز از بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، چهار نمایش بین‌المللی، پنج نمایش ایرانی و هشت نمایش خیابانی روی صحنه می‌روند.ششمین روز جشنواره تئاتر فجر در حالی آغاز می شود که جشنواره در روزهای پایانی هفته گذشته روزهای پر ازدحامی را سپری کرده است. ازدحام تماشاگران در تالارهای مولوی، چهارسو،قشقایی و ... نشان از استقبال آنان از نمایش های جشنواره دارد. در بسیاری از نمایش ها تماشاگران ایستاده نمایش مورد نظرشان را دیدند. به عنوان مثال این اتفاق در نمایش بیژن و منیژه در تالار نو از خراسان، نوای اسرار آمیز، ژولیوس سزار، کمدی ارتفاعات و ددالوس و ایکاروس که اصلا یک اجرای اضافه به دلیل استقبال تماشاگران داشت، افتاد.
اجراهای صحنه‌ای
به گزارش سایت ایران تئاتر، ‌نمایش‌‌"مرگ دانتون" نوشته گئورگ بوخنر به کارگردانی روبرتو چولی از کشور آلمان در تالار وحدت و نمایش‌های"در سایه" نوشته ایزابل رایبرو و روی فراتی به کارگردانی روی فراتی از فرانسه در تالار اصلی، "عذاب" نوشته و کار ضیاء عزیزی از اتریش در تالار چهارسو، "بدون خداحافظی" نوشته نغمه ثمینی و کارگردانی کتایون فیض‌مرندی در تالار سایه، "زمین مقدس" نوشته و کار ایوب آقاخانی در تالار قشقایی و"بیژن و منیژه" نوشته و کار محسن عرب‌امیری در تالار نوی مجموعه تئاترشهر به صحنه می‌روند.
همچنین نمایش"چگونه می‌توان یک قصه... " نوشته و کار محمدرضا رهبری در تالار مولوی و نمایش"اسب جادویی" نوشته بولسلاو لسیمان کار ایرنا دراگان از لهستان در تالار هنر به صحنه می‌رود.
در بخش جشنواره جشنواره‌ها نمایش"تلخ بازی قمر در عقرب" نوشته نغمه ثمینی و به کارگردانی بابک مهری در تماشاخانه مهر حوزه هنری اجرا می‌شود.
‌‌بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر 27 دی ماه به کار خود پایان می‌دهد.
در بخش خیابانی چه می‌گذرد
هفت نمایش داخلی و یک نمایش خارجی در ششمین روز جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در فضاهای باز فرهنگی شهر تهران اجرا می‌شوند.
‌نمایش‌های"سواره از پیاده خبر نداره" کار عبدا... حیات از خرمشهر، "کافیه چشماتو یک لحظه ببندی" کار مهدی حبیبی از ملایر، "گردشگر" از کشور فرانسه، "یکی بود یکی نبود" کار مجید امیری از قم و"مردی که زیاد می‌دانست" کار میلاد عبداللهی از تهران در فضای بازی مجموعه تئاترشهر اجرا می‌شوند.
همچنین نمایش"رهگذر" کار مرتضی عسگرنژاد از تهران در فضای باز فرهنگسرای بهمن، نمایش"بمب خنده" کار ایرج کله‌چاهی از تهران مقابل تالار مولوی و نمایش"استخدام" کار مسعود محرابی از تهران در فضای باز فرهنگسرای نیاوران اجرا می‌شود.
دیدار دکتر محمدحسین ایمانی خوشخو‌ از نمایش "مرد نیک" و رستم و سهراب" ‌
معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، طی شب‌های گذشته از نمایش‌های‌"رستم و سهراب" به کارگردانی رسول نجفیان و‌"مرد نیک" به کارگردانی امیر دژاکام دیدن کرد.
به گزارش سایت ایران تئاتر، ‌دکتر ‌محمدحسین ایمانی خوشخو‌ از دومین شب برگزاری جشنواره تئاتر، به دیدن نمایش‌ها اقدام کرد که این روند تا پایان جشنواره ادامه خواهدداشت.
معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکنون از نمایش‌های ‌رستم و سهراب‌ کار رسول نجفیان و ‌مرد نیک‌ کار امیر دژاکام دیدن کرده است.
این در حالی است که امیررضا خادم، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و تعدادی دیگر از نمایندگان نیز به تماشای دومین اجرای نمایش مرد نیک‌ در کنار هیأت داوران انجمن نمایش نشستند.

پایان نمایش"پائین، گذر سقاخانه"
هادی مرزبان پس از آخرین اجرای نمایش"پائین‌، گذر سقاخانه" از مسؤولان تالار وحدت تشکر کرد. این اجرا پنجشنبه 21 دی به کار خود پایان داد.
در این شب لوریس چکناواریان در جمع تماشاگران نمایش حضور داشت.
فرانسوی‌ها نیامدند
گروه نمایش خیابان"گردشگری" از کشور فرانسه که قرار بود روز جمعه در خیمه محوطه تئاترشهر اجرا داشته باشند، تماشاگران مشتاق را در انتظار گذاشت‌.
این گروه به دلیل بارش برف و تأخیر پرواز، از ترکیه به ایران نرسیدند. این نمایش طبق برنامه، امروز عصر در محوطه تئاترشهر اجرا می‌شود.
استقبال تماشاگران در روزهای پایانی هفته
طی روزهای پایانی هفته نمایش‌های"ددالوس و ایکاروس"، "کمدی ارتفاعات"، "بیژن و منیژه" و"عذاب" شاهد استقبال گسترده تماشاگران بودند.
این در حالی است که تمامی تالارها با ازدحام تماشاگران روبه‌رو بود. به طوری که اجرای نمایش ددالوس و ایکاروس به کارگردانی همایون غنی‌زاده به دلیل استقبال تماشاگران با یک نوبت اضافه انجام شد. این نمایش ساعت 30/21 نیز روی صحنه رفت.
نمایش کمدی ارتفاعات به کارگردانی میثم عبدی نیز که در تالار مولوی اجرا شد، شاهد استقبال گسترده تماشاگران بود به طوری که چند ردیف از تماشاگران روی زمین نشسته بودند.
گروه‌هایی از آلمان، اتریش و لهستان تماشاگران نمایش‌های ایرانی
اعضای گروه"تئاتر روهر" آلمان به همراه ضیا عزیزی کارگردان ایرانی از کشور اتریش طی روزهای پایانی هفته به تماشای نمایش‌های ایرانی نشستند.
لازم به ذکر است هفت گروه خارجی از چهارشنبه 20 دی به تدریج اجراهای خود را در تالارهای هنر، وحدت، چهارسو، تالار اصلی و مولوی ادامه می‌دهند.
یک خبر از هیأت داوری انجمن نمایش
پنج هنرمند برگزیده هیأت داوران انجمن نمایش به پنج سفر خارجی اعزام می‌شوند.
هیأت داوران انجمن نمایش پنج جایزه خود را به پنج هنرمند برگزیده در بخش‌های نمایشنامه‌نویسی،‌ کارگردانی، بازیگری، طراحی صحنه و آهنگسازی اعطاء خواهد کرد. سفرهای یادشده برای حضور در جشنواره‌های خارجی و یا سفرهای معنوی هستند.
اجرای"مرگ دانتون" با حضور هنرمندان
نمایش"مرگ دانتون" به کارگردانی روبرتو چولی جمعه با حضور تعداد زیادی از هنرمندان تئاتر و موسیقی کشور اجرا شد.
در بین تماشاگران لوریس چکناواریان، حسین مسافرآستانه، حسین پاکدل، بهروز غریب‌پور و... دیده می‌شدند. مرگ دانتون امروز نیز در تالار وحدت با مدت 120 دقیقه و در ساعت 30/19 اجرا می‌شود.

حمید سمندریان: نمایش"مرگ دانتون" اثری با اصالت دراماتیک است

حمید سمندریان:
نمایش"مرگ دانتون" اثری با اصالت دراماتیک است
 
ایران تئاتر -  سرویس خبر  

حمید سمندریان، پیشکسوت حوزه تئاتر کشور پس از دیدن نمایش"مرگ دانتون" به کارگردانی روبرتو چولی گفت: این نمایش اثری با اصالتِ دراماتیک و جذاب از نظر اجرایی است.
وی در گفت‌وگو با ‌‌ستاد خبری بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، با اشاره به شیوه اجرای این اثر افزود:«در این نمایش کارگردان، تمامی حوادث و داستان را به شیوه‌ای کاملاً تئاتری و حرفه‌ای دگرگون کرده تا اثری دراماتیک و تماشایی را به تصویر بکشد.»
سمندریان سبک و سیاق اجرایی کارگردانی نمایش مرگ دانتون را برگرفته از سبک و سیاق کارگردانی رابرت ویلسون دانست و تصریح کرد:«در سبک ویلسون حوادث نمایشنامه با حرکات هنرپیشه‌ها، نور و طراحی صحنه به شکلی"نقاشی شده" ارائه می‌شود تا وجوه پنهان اثر هویدا شود.»
این پیشکسوت تئاتر اظهار داشت:«در کارگردانی مدرن امروزی که بسیاری از اهل تئاتر ایران هنوز با آن آشنا نیستند، تراژدی و غم و اندوه را با طنز تلخ نشان می‌دهند تا تأثیر بهتری بر تماشاگر داشته باشند.»
سمندریان با اشاره به برخی از صحنه‌های نمایش مرگ دانتون اظهار داشت:«مهمترین عنصر اجرایی در این نمایش حرکت و اَعمال نمایشی بازیگران برای بیان جنبه‌های پیدا و پنهان اثر است.»
وی این اثر نمایشی را اثری تأثیرگذار در مفهوم، مدرن در اجرا و دارای جذابیت‌های بصری نمایشی معرفی کرد.
این کارگردان تئاتر استفاده از انسان‌های عروسک‌گونه را روش مناسبی دانست که کارگردان با تیزهوشی برای بیان نمایش خود از آن استفاده کرده است.
وی نمایش"مرگ دانتون" را دراماتورژیِ حوادث در هم تنیده انسان‌هایی در گیر و دار چرخه پرکشمکش زندگی دانست.
‌ بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر‌‌ 27 دی ماه در تالار وحدت به کار خود پایان می‌دهد.


ستاد خبری بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

جریان نمایشنامه‌نویسی جشنواره تئاتر فجر دچار افت کیفی شده است

   
 
‌محمد رحمانیان:
جریان نمایشنامه‌نویسی جشنواره تئاتر فجر دچار افت کیفی شده است
 
ایران تئاتر -  سرویس خبر    

محمد رحمانیان، نویسنده و کارگردان تئاتر بر این باور است که نمایشنامه‌های شرکت کننده در جشنواره تئاتر فجر طی 10 سال اخیر، دچار افت کیفی شده‌اند.
به گزارش سایت ایران تئاتر، ‌وی‌ با بیان این مطلب افزود:«طی سال‌های گذشته در روند برگزاری جشنواره تئاتر فجر با گروهی از نمایشنامه‌نویسان رو به رو شدیم که با اهدافی معین باعث رشد و تعالی ادبیات نمایشی کشور شدند که این جریان تا سال‌ها ادامه داشت، اما پس از مدتی بنا به دلایلی مشخص این روند رو به رشد دچار وقفه شد.»
رحمانیان اظهار داشت:«با از میان رفتن گروه‌ها و مشکلاتی که در راه تداوم آن‌ها به وجود آمد، جریان نمایشنامه‌نویسی دچار سیر نزولی شد و این امر اتفاقی خطرناک و باعث رکود نمایشنامه‌نویسی در ایران است.»
وی با اظهار تأسف از بی توجهی به جریان نمایشنامه‌نویسی در ایران گفت:«تا زمانی که نمایشنامه‌نویسی به عنوان یک هنر مستقل ارزش‌های اصلی خود را پیدا نکند، با این وضعیت اسفبار در حوزه تئاتر کشور رو به رو هستیم.»
رحمانیان خاطر نشان کرد:«این که یک نمایشنامه برای نخستین بار در جشنواره به صحنه برود، چندان مهم نیست؛ زیرا نمایشنامه‌هایی وجود دارند که می‌توان آن‌ها را بارها و بارها اجرا کرد.»
کارگردان نمایش"فنز" افزود:«آن چه در جریان کلی نمایشنامه‌نویسی با آن رو به رو هستیم، افت کیفی آثار نویسندگان خوبی است که زمانی آثار نمایشی قابل توجهی خلق می‌کردند.»
وی گفت:«رشد تئاتر در گرو رشد نمایشنامه‌نویسی است و ما زمانی می‌توانیم شاهد اجرای تئاترهای خوب باشیم که نمایشنامه‌های خوبی ارائه کنیم.»
گفتنی است بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از 18 تا 27 دی ماه ‌‌در تالارهای نمایش ‌تهران برگزار می‌شود