صبا هنر (سینما / تئاتر / هنر )

(محمد مهدی قاهری )

صبا هنر (سینما / تئاتر / هنر )

(محمد مهدی قاهری )

رونمایی از پوستر بیست‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

رونمایی از پوستر بیست‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر
ایران تئاتر -  سرویس خبر   

از پوستر بیست‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر رونمایی شد.
به گزارش سایت ایران تئاتر، طراح پوستر جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر امسال، "مهدی پاکدل" است.
در پوستر مذکور، بازیگری در قاب صحنه با حرکت فرم در حالی دیده می‌شود که قسمت سر آن 30 کبوتر سفید به نشانه سی‌امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در حال پر کشیدن و رهایی هستند.
گفتنی است بیست‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از 2 تا 11 بهمن ماه در تالارهای نمایشی تهران برگزار خواهد شد.

ای خدا عاقبت چه میشود

فروپاشی تئاتر شهر؛ خاموش شدن چراغ نمایش
ایران تئاتر -  سرویس مقالات   

با بروز اتفاقاتی برای مجموعه تئاتر شهر و تخریب ضلع جنوبی این مجموعه، دست‌اندرکاران و هنرمندان تئاتر طی یادداشت‌هایی نظرات خود را در این خصوص در اختیار سایت ایران تئاتر قرار داده و می‌دهند.
بدین ترتیب آن‌چه می‌خوانید نظرات شخصی این دوستان درباره وضعیت مجموعه تئاترشهر است و لزوما نظر سایت ایران تئاتر محسوب نمی‌شود.
یادداشت زیر به قلم روح‌الله جعفری از جمله کارگردانان جوان تئاتر و فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد همین رشته نوشته شده است:


روح الله جعفری:

در همه کشورها رسم بر این است که اگر به هیچ موضوعی نمی‌رسند، به مسائل فرهنگی و هنری خویش یک توجه ویژه‌ای معطوف می‌دارند و از همه نظر در پیشبرد معنوی آن اگر نگوییم، به پیشبرد و افزایش بناهای فرهنگی مورد نیاز مردمشان کمر همت می‌بندند و اگر با معضلی روبه رو شوند،مرتب برای توجیه کردن،تقصیر را از گردن خود باز نمی‌کنند و به دیگران حواله نمی‌دهند.اما متاسفانه چرا در مملکت هنرپرور ایران عزیزمان که الی‌ماشاءالله از نقطه به نقطه آن هنر فوران می‌کند،باید مساله طور دیگری رقم بخورد.
به دلیل حساسیت،کمبود و به صدا در آمدن زنگ‌های وقوع یک فاجعه که باید آن را ملی برشمرد،برآن شدم تا به مسئولان مختلف و مدیران ارشد فرهنگی هشدار دهم که خطر ویرانی مجموعه ساختمان تئاتر شهر بسیا بسیار نزدیک است و شاید این نوشتار سبب گردد که کمی،بله یک کمی به خود بیایند و فکری به حال این مجموعه و سالن‌های تئاتری که در کشورمان منحصر به فرد است،بنمایند.
و اما اصل ماجرا چیست؟
مدتی است که ترک‌ها و شیارهای خطرناکی بر روی زمین این ساختمان ظاهر شده و با اینکه برخی از هنرمندان تذکر بر احتمال فروپاشی ساختمان تئاتر شهر،واقع در چهارراه ولیعصر(عج) را به مسئولان ذیربط دادند،ولی ظاهراًَ کسی به طور جدی نخواست و یا نتوانسته که بخواهد کاری بکند.
در یک ضلع این ساختمان ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور، یک گودال بسیار بزرگ و عمیق حفر کرده‌اند که مثلاً روزی بنای یک مسجد بزرگ در آن‌جا ساخته شود و در یک سوی دیگر آن(حدود 50تا70 متری) ساخت و ساز ایستگاه مترو چهارراه ولیعصر(عج) و همچنین مجتمع فرهنگی مذهبی ادامه دارد و ظاهراً عدم یک کار کارشناسی دقیق سبب شده ‌است مقاومت بافت خاک و زمینی که بنای تئاتر شهر بر آن قوام یافته ،کم شود و رفته رفته ترک‌ها و شیارها بر روی زمین و دیوار‌ها مشهود شوند.
متاسفانه شهردار تهران در جمع خبرنگاران گفته است که "هیچ خطری تئاتر شهر را تهدید نمی‌کند".
سازمان میراث فرهنگی و گردشگری هم می‌گویدکه بعد از بررسی مشکل، تایید می‌کند که مشکلاتی در بنای تاریخی تئاتر شهر به ‌وجود آمده و طی نامه‌ای از شهردار تهران خواسته است تا در مورد وضعیت این بنای تاریخی نظر خود را اعلام کند.
ضمناً، وزیر ارشاد نیز اخیراًًً از وضعیت موجود بازدیدی داشته و گفته است که در خلال مذاکراتی که میان ما با نمایندگان شهرداری انجام شد، مطرح کردند، خطری از سوی مترو تئاتر شهر را تهدید نمی‌کند.
با دست روی دست گذاشتن و فقط اکتفا به مصاحبه‌های جورواجور کردن مسئولان، این معضل حل نخواهد شد.
در این مورد حساس،باید دست از سیاسی کاری برداشت و نباید بیش از این هنرمندان و هنردوستان و مردم فهیم این ملک را بازیچه قرار داد.
به زعم خود به مسئولان ذی‌ربط کشور و به خصوص به رییس جمهور یادآور می‌شوم که حل این معضل یک وظیفه خطیر تلقی می‌گردد و امید است که مدیران ارشد هنری کشور به صدای هنرمندان،علی‌الخصوص هنرمندان صحنه تئاتر گوش فرا دهند که این-تقریباً- بنایی که می‌شود تا حدودی در آنجا به کار تئاتر پرداخت،در حال فرو پاشی است و اگر توجه ننمایند،دیر یا زود،عرصه هنر کشور با یک فاجعه جبران ناپذیر روبه رو خواهد شد.
پس مناسب است که تا بیش از این دیر نشده یک فکر اساسی،عقلایی و تخصصی در رابطه با جلوگیری از فروپاشی مجموعه تئاتر شهر کنند.

السلام علیک یا مسلم بن عقیل  

 

ایام شهادت مظلومانه سفیر کربلا تسلیت باد