محمد مهدی قاهری
تاریخ و محل تولد: تهران ـ 1355
تخصص:
تحصیلات: دیپلم ادبیات ـ فارغ التحصیل رشته کارگردانی تئاتر
اجراها:
نمایش
بازی:
"هجرت"؛ 1368
"طناب دار"؛ 1372
"بون غلطون"؛ 1373
" آخرین طلایه دار") سیامک صفری) فرهنگسرای خاوران؛ 1375
"توبه شکستی باز آی" (سیامک صفری) فرهنگسرای خاوران؛ 1375
"صدای زنگ در مه" (سیامک صفری) پانزدهمین جشنواره فجر، فرهنگسرای خاوران؛ 1375
"دفینه های گندم") شهریار علیپور) فرهنگسرای خاوران؛ 1376
"ماجرای سیب") فرهاد خسروی فر) فرهنگسرای خاوران؛ 1376
"نمایش مرگ" ( مرحوم رضا سعیدی) خیابانی، تهران، تئاتر شهر، تالار قشقایی؛ 1377
"مده آ" (رویا کاکا خانی) دانشکده سینما تئاتر، پلاتوی مرکزی؛ 1377
"پیراهنهای سفید" (رویا کاکا خانی) تهران، تالار مولوی؛ 1378
"آوای هستی" (حسین پرستار) تهران، خانه هنر های ایرانی؛ 84-1383
"غریبان کوفه" (علی برنجیان) تهران، فرهنگسرای خاوران؛ 1385
"فاجعه فوروارد فوتبال" (رویا کاکا خانی) سنندج، جشواره دفاع مقدس؛ 1386
"بوق" (فرهاد تجویدی) تهران، حوزه هنری، تالارمهر؛ 1387
"حوالی تئاتر شهر" (فرهاد تجویدی) تهران، حوزه هنری، تالاراندیشه، جشنواره ماه؛ 1388
کارگردان:
"پسرک شلخته" تهران، فرهنگسرای خاوران؛ 1381
"کوثر آسمانی" تهران، فرهنگسرای خاوران؛ 1382
"صندلی" تهران، فرهنگسرای خاوران؛ 1383
"فتاح شاه" تهران، فرهنگسرای خاوران ارسباران؛ 1383
"خودکشی" تهران، فرهنگسرای خاوران؛ 1383
سینمایی
بازی:
"دفتری از آسمان" (پرویز شیخ طادی)
"40 دقیقه ای ایستاده در باد" (احمد خداکریم)
"بازیگر" (محمد علی سجادی)
تلویزیون
بازی:
"چای قند پهلو" (ناصر هاشمی)
همسفر با مهتاب (مهران آزاده)
"با شگاه جوان مهتاب" ( بیژن صمصامی) شبکه جهانی جام جم
"غیر محرمانه" (مهران رسام)؛ 87
سریال "بامن حرف بزن" (اصغر توسلی) 89
تله فیلم
بازی:
"قصیده شب بارانی" (علیرضا سبزواری)؛ 88
نویسنده و گوینده متن:
" برنامه های مستند" ویژه برنامه های بسیج سازندگی87-88
سریال سفر به راهیان نور 89
فیلم کوتاه
کارگردانی:
"نقاشی ام برای تو" دومین اثر برگزیده جشنواره زیتون سرخ
"در معرض نابودی" ویژه پیشگیری جوانان ازاعتیاد
"مظلوم تنها" ویژه شهادت امام حسن (ع)
توضیحات:
جوایز:
دریافت دومین اثر برگزیده "نقاشی ام برای تو" جشنواره زیتون سرخ
فعالیتها:
گذراندان 2 سال دوره تخصصی بازیگری و همکاری در دانشکده سینما و تئاتر
زیر نظر استاد سعید کشن فلاح – شهریار علیپور – سیامک صفری و بازی در شش
نمایش میان ترم وپایان نامه
در 20 تئاتر در نقشهای گوناگون به ایفای نقش پرداخته که بیش از نیمی از
این نمایشها در سالنهای حرفه ای و جشنواره های مختلف به اجرا در آمده
است؛ 1368
بازیگری سینما و تلوزیون و نویسندگی و کارگردانی و تدوین بطور مستمر
تدوین و فیلمبرداری چند فیلم و برنامه کوتاه و تلویزیونی
همچنین نویسنده و سرپرست نویسندگان مجموعه نوروزی هشت سین و غیره...
اجرای ویژه نمایش ”خانمچه و مهتابی” برای هنرمندان
اجرای ویژه نمایش "خانمچه و مهتابی"شب گذشته- 25 دیماه- برای هنرمندان در سالناصلی برج آزادی به صحنه رفت.
به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر از روابط عمومی مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی، نمایش "خانمچه و مهتابی" به کارگردانی "هادی مرزبان" شب گذشته میزبان چهرههای فرهنگی و هنری بود. مصطفی رحماندوست، بهزاد فراهانی، داوود فتحعلی بیگی، داریوش اسدزاده، فردوس کاویانی، مجید مشیری، شهره سلطانی، خاطره حاتمی و ... از جمله هنرمندانی بودند که به تماشای این نمایش نشستند.
نمایش "خانمچه و مهتابی" با پشت سر گذاشتن 6 اجرا با استقبال مخاطبان و علاقهمندان مواجه شده است.
این نمایش در حالی روزهای پنجشنبه و جمعه گذشته به روی صحنه رفت که سالن
مملو از مخاطبان و علاقهمندان به نمایش بود به طوریکه بسیاری از
تماشاگران روی زمین نشسته و تعدادی نیز به صورت ایستاده نمایش را تماشا
کردند.
این در حالی است که اجرای این نمایش از 19 دیماه آغاز شده و تا 27 بهمنماه در سالن اصلی برج آزادی ادامه خواهد داشت.
به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر از روابط عمومی مرکز هنرهای نمایشی، "حسین مسافرآستانه" با اشاره به نقدها و یادداشتهایی که از سوی برخی رسانهها درخصوص نمایش "هدا گابلر" صورت گرفته، عنوان کرد: «به طور کلی وضعیت کنونی تئاتر نسبت به آن چه به عنوان نیازهای فرهنگی جامعه میشناسیم و توقعی که از تئاتر در راستای پاسخگویی به این نیازها داریم، کاملاً مطلوب نیست و افق سیاستها و نگاه مرکز هنرهای نمایشی و معاونت محترم هنری آقای شاهآبادی در جهت تبیین نیازها و پاسخگویی به آن و اصلاح و ترمیم تجربهها و مسیرهای رفته و گام نهادن در فضا و چشماندازهای نوین است.»
وی افزود: «البته، این بدان معنا نیست که تئاتر کشور در راستای ویژگیهای خودش هیچ وظیفهای را در نظر ندارد و هیچ نقش مؤثری را ایفا نمیکند.»
به گفته وی، تئاتر کشور تاکنون به تناسب وسع و منابعی که داشته حرکتهای مقطعی و خوبی داشته است ولی این، همه ظرفیت تئاتر کشور نیست و قطعاَ، درصدد آن هستیم با نیازسنجیها، آسیبشناسیها و مطالعاتی که در این حوزه صورت گرفته برنامههای مؤثرتر و جدیتری را با همدلی خانواده تئاتر کشور و دلسوزی و حمایت مدیران ارشد فرهنگی و اجتماعی به اجرا درآوریم.
مدیرکل هنرهای نمایشی با بیان اینکه تئاتر در تبیین نیازهای فرهنگی جامعه و بخصوص در زمینه زیرساختهای فرهنگی جامعه نقش بزرگ و مؤثری دارد، ادامه داد: «تئاتر کشور تاکنون به بخشی از نیازهای جامعه درحوزههای اجتماعی، فرهنگی، اخلاقی، مذهبی و آیینی و ... پرداخته اما از انتظار واقعی و جایگاه حقیقیاش فاصله دارد.»
وی اضافه کرد: «به عنوان مثال در زمینه تولید آثار مذهبی تئاتر آنچنان که باید و آنچنان که نیاز مخاطب و جامعه ما بود تاکنون، وظیفه خود را به نحو احسن انجام نداده است.»
مسافرآستانه اعلام کرد: «از همین¬رو، رویکرد جدید مرکز هنرهای نمایشی توجه بیشتر و اهتمام جدیتر به نیازهای واقعی جامعه و مقتضیات و ضرورتهای فرهنگی، اجتماعی، اخلاقی و مذهبی خواهد بود و بر آن هستیم تا از این پس، در ایام خاص و مناسبتها پیرامون تاریخ اسلام و تشیع و آیینهای ارزشمند و میراث فرهنگی و تاریخی این سرزمین، روند تولید نمایشهای مناسب با نیازهای جامعه فزونی یابد.»
وی خاطرنشان کرد: «با توجه به فرهنگ عمومی جامعه و برخورداری ارزشهای فرهنگی ، اعتقادی، دینی، آرمانی و آیینی غنی و بیشمار قطعاَ بر آنیم تا در سال و در هر دوره شاهد تولید انبوه نمایشهایی باشیم که مبتنی بر نیاز مخاطبان واقعی، ساخته و پرداخته شود.»
مدیر کل هنرهای نمایشی با اشاره به جایگاه تئاتر در حوزههای تعلیم و تربیت و رسالت انکارناپذیر آن در این عرصهها یادآور شد: «متأسفانه احساس میشود در دورههای پیشین توجه شایسته و کافی در سیاستها، برنامهها و حمایتها به این حوزهها صورت نگرفته و یا کمتر صورت گرفته است.»
وی "نظاممندی"،"سیاستگزاری" و"تبیین استراتژیهای لازم " مبتنی بر سیاستهای کلان فرهنگی کشور و برنامهریزی برای آن را سرلوحه فعالیتهای مرکز هنرهای نمایشی عنوان کرد و افزود: «به همین دلیل از این پس، تمام حمایتهای خود را مبتنی بر برنامههای هدفمند نمایشی، متمرکز خواهیم کرد.»
وی ادامه داد: «امیدواریم با یاری همه مسئولان فرهنگی و دلسوزان این حوزه اعم از مسئولان دولتی، نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، خانواده تئاتر کشور، نهادها، ارگانهای فرهنگی و اجتماعی بیش از گذشته با زمینهسازی برای رشد، توسعه، پویایی و ارتقای تئاتر کشور شاهد دستاوردها و برآیندهایی باشیم که برآمده از نیازهای واقعی جامعه اسلامی و دینی است.»
"اهتمام به پژوهش و تولید نمایش و نمایشنامههای فاخر و متعهد"،"نگاه جدی به تولید آثار فاخر، فرهنگی"و نیز،" تولید آثار مبتنی بر مضامین دینی ، عاشورایی، علوی، رضوی، دفاع مقدس و ..." ، "توجه جدی به گروههای نمایشی شهرستانی"، " کشف و توجه جدی به استعدادهای جوان" و " برنامهریزی و تلاش برای گسترش مخاطبان و تحقق شعار تئاتر برای همه" را از جمله محورهای سیاستها و برنامههای مرکز هنرهای نمایشی عنوان کرد و اظهار داشت: «قطعاَ برآیند نتایج برنامهها و سیاستهای جدید مرکز هنرهای نمایشی را از این پس شاهد خواهید بود.»
مدیر کل هنرهای نمایشی با اشاره به نمایش"هدا گابلر"درمجموعه تئاترشهر گفت: «علیرغم آنچه که از عدم رضایت نسبت به وضعیت کنونی تئاتر عنوان کردم و بسیاری از هنرمندان جامعه ما نیز نسبت به آن رضایت کامل ندارند، برخوردهایی از این دست را که معلوم نیست از سر غرضورزی است و یا ناآگاهی نشانه ظلم آشکار و دشمنی نسبت به ماهیت تئاتر میدانم و هر انسان آگاهی که مختصر اطلاعاتی نسبت به تئاتر و نویسندگان این حوزه، مسئولان این عرصه و ... داشته باشد به راحتی به ناعادلانه بودن چنین اظهارنظرهایی پی خواهد برد.»
به گفته وی "ایبسن" در دنیا نویسنده شناخته شدهای است و در همین خبرگزاری محترم فارس هم پیش از این از او به عنوان منتقد بزرگ فساد درجوامع غربی و نویسندهای مردمگرا و اخلاق¬گرا اسم برده شده است. اکثر آثار این نویسنده در ایران ترجمه شده و بعضی از آنها در رسانه ملی هم پخش شده است و نسبت اباحهگری و ابتذال و نیستانگاری به این نویسنده فقط از روی جهالت است.
مدیرکل هنرهای نمایشی ضمن قدردانی از نگاههای هوشمندانه و حساسیت دلسوزانهای که در رسانهها وجود دارد، خاطرنشان کرد: «مواظب باشیم بعضاَ از سر غفلت و ناآگاهی و یا غرضورزی به تئاتر و تئاتری ظلم نکنیم و شایسته نیست به خاطر برخی سوءتفاهمات و استنباطهای شخصی و احساسی، تن تئاتر و هنرمندان تئاتر را بلرزانیم.»
به گفته وی، مرکز هنرهای نمایشی با اهتمام، دقت و حساسیت، خود را پاسدار ارزشهای اخلاقی و اعتقادی میداند و مصرانه و مستمر، بر آن است تا از آثاری حمایت کند که منطبق بر ارزشها و منویات اخلاقی و اعتقادی جامعه باشد و به شدت از این حوزه مراقبت می کند و اگر احساس کند گروهی یا جریانی در این زمینه قصور داشته، شدیداَ برخورد میکند.
مسافرآستانه یادآور شد: «نمایش "هدا گابلر" سال گذشته در جشنواره تئاتر فجر حضور داشته و از آن زمان تاکنون در نوبت اجرای عمومی بوده است. در آن اجراها هم بسیاری از خبرنگاران، منتقدان و عکاسان، تماشاگر این نمایش بودند و اخبار و گفت وگوهای بسیاری نیز، از آن در رسانهها منتشر شده است ولی هیچ گاه، چنین نسبتهای ناروایی به آن داده نشده است.»
وی افزود: «بنده نه به دلیل مسئولیتم بلکه به عنوان یک نفر علاقهمند به تئاتر اغلب نمایشها را میبینم. این نمایش را از نزدیک تماشاگر بودم و علیرغم اینکه نظرات و نقدهایی نسبت به این اجرا دارم، به طورکلی همه آنچه که در اظهارنظرها آمده است، تکذیب میکنم.»
به گفته وی، آنچه دستاویز برخی اظهارنظرهای شتابزده را پیرامون این نمایش سبب شده، عکسهایی است که متأسفانه به صورت غیرقانونی و بدون مجوز از اولین اجرای آن که ویژه خبرنگاران و منتقدان بوده، صورت گرفته است. اجرایی که برای اولین بار با لباس، گریم، دکور صورت گرفته و قطعاَ، در همه آنها نقایص بسیاری وجود دارد و شورای نظارت مرکز هنرهای نمایشی پس از این اجرا نظارتهای لازم را با حساسیتهای ویژه متذکر شده و به اصلاح آن پرداخته است.»
مدیرکل هنرهای نمایشی ضمن تشکر از همه رسانههای دلسوز و مسئولان فرهنگی، خواستار همدلی و همیاری با خانواده تئاتر شد و اظهار امیدواری کرد با حمایتهای جدی از حوزه تئاتر شاهد پویایی و اعتلای این هنر باشیم.
وی با بیان اینکه تئاتر یک محصول فرهنگی است از همه طیفهای جامعه خواست در نقد آثار فرهنگی رویکردهای فرهنگی داشته باشیم و همه کمک کنیم تا هنرمندان تئاتر کشور به جای دغدغههای پیش پاافتاده و روزمرگی و رفاهی، به رسالت، جایگاه، اهداف کلان و ساختارهای محتوایی، مضمونی و اجتماعی تئاتر بیندیشند و منصفانه در تمامی زمینههای مشارکت کنند.
دغدغه و اولویت ما در مرکز هنرهای نمایشی اهتمام جدی به تولید آثار فاخر ارزشی، دینی و دفاع مقدس، حمایت از تئاتر متعهد، پشتیبانی و حمایت از رویکردها و جریانهای نمایشی است که به توسعه، پویایی و اعتلای تئاتر کمک میکنند.