صبا هنر (سینما / تئاتر / هنر )

(محمد مهدی قاهری )

صبا هنر (سینما / تئاتر / هنر )

(محمد مهدی قاهری )

پست الکترونیکی و وبلاگ اداره تئاتر راه‌اندازی شد

پست الکترونیکی و وبلاگ اداره تئاتر راه‌اندازی شد
      
ایران تئاتر -  سرویس خبر  

‌پست الکترونیک و وبلاگ اینترنتی اداره برنامه‌های تئاتر به منظور اطلاع رسانی و طرح نظرسنجی راه‌اندازی شد.
به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر از روابط عمومی اداره برنامه‌های تئاتر، به منظور‌ نظرسنجی از هنرمندان تئاتر و امکان ارتباط سریع‌تر هنرمندان ‌با روابط عمومی اداره تئاتر، آدرس پست الکترونیکی به نشانی edareyetheater@yahoo.com راه‌اندازی شد.
از این پس تمامی هنرمندان تئاتر در صورت تمایل می‌توانند علاوه بر مراجعه به روابط عمومی اداره برنامه‌های تئاتر، نظرات و پیشنهادات خود را به این آدرس پست الکترونیکی نیز ارسال کنند.
بنا به این گزارش، به منظور انعکاس اخبار اداره برنامه‌های خانه تئاتر و خانه نمایش که از طریق مطبوعات اعلام شده‌اند، وبلاگ این اداره به آدرس www.edareyatheater.blogfa.com راه‌اندازی شد و علاقه‌مندان و هنرمندان تئاتر می‌توانند برای در جریان قرار گرفتن اطلاعات و اخبار اداره برنامه‌های تئاتر و خانه نمایش که در روزهای گذشته در مطبوعات کشور کار شده به این آدرس مراجعه کنند

اهمیت انتخاب سوژه و توجه به مخاطب در تله تئاتر

یادداشتی از دکتر جواد ظهیری
اهمیت انتخاب سوژه و توجه به مخاطب در تله تئاتر
 
ایران تئاتر -  سرویس یادداشت  

انتخاب سوژه در برنامه سازی تلویزیون علت‌های مختلفی دارد. گاهی اوقات طراح برنامه تا تهیه کننده حرف مهمی دارند که می‌خواهند با دیگران به مشارکت بگذارند. مثلاً طرح یک پیام اخلاقی و یا اجتماعی و یا دعوت به یک کار جمعی. گاهی اوقات هم به خاطر تأمین نیازهای ارتباطی مخاطب، سوژه برنامه انتخاب می‌شود.
البته غیر از این دو عاملِ مهم، عوامل دیگری هم وجود دارند. در هر صورت شناخت مخاطب نقش مهمی در موفقیت و یا شکست برنامه تلویزیون دارد، به همین علت روش‌های آماری و علمی مختلفی برای شناخت مخاطب و فهم و درک درست از سلیقه و نیازهای ارتباطی او وجود دارد. در تله تئاتر شناخت مخاطب کار خیلی مشکلی نیست چون هدف مخاطب در تله تئاتر مخاطب عام نیست. در همه جای دنیا و از جمله کشور ما عده خاصی به تئاتر می‌روند و علاقه‌مند به متون ادبیات نمایشی هستند.
البته متأسفانه در کشور ما درصد این افراد بسیار کم و اندک می‌باشد. ولی همین درصد کم نقش و سهم ‌بزرگی در نظام ارتباطی جامعه دارند. "یکی مرد جنگی به از صد هزار" به هر حال علاقه‌مندان به برنامه‌های تله تئاتر پایگاه اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی‌شان تقریباً شناخته شده است. این گروه جزء فرهیختگان و فرزانه‌گان جامعه هستند و دلِ خوشی از تلویزیون و برنامه‌های معمولی آن ندارند.
همان گونه که تحمل تله تئاتر برای مخاطب عام سخت و مشکل است، تحمل برنامه‌های یک بار مصرف و سریال‌های معمولی تلویزیون هم برای"مخاطب هدف" تله تئاتر که اصطلاحاً به آن مخاطب خاص‌ می‌گوییم، مشکل است.
‌این افراد در بحث مخاطب شناسی تلویزیون، همان طور که قبلاً هم اشاره شد، کم و اندک هستند؛ چون فرزانه‌گان و فرهیختگان هر جامعه‌ از جمله جامعه ما کم و اندک هستند. معمولاً بین 3 تا 5 درصد و در موارد استثنایی و در بعضی از جوامع کمی بیشتر از این‌.
و باز اشاره می‌کنم که همین درصد کم، نقش بسیار مهمی در افکار عمومی و شکل دهی فرهنگ ارتباطی جامعه دارند. این مخاطبان، با ادبیات، فرهنگ و هنر جهانی به ویژه ادبیات نمایشی اروپا آشنایی دارند و در صورت امکان دوست دارند ماهی یک یا دو بار و یا حداقل سالی یک یا دو بار به تئاتر بروند و شاهکارهای ادبیات نمایشی و یا آثار کلاسیک یا مدرن نمایشی را تماشا کنند. در شرایط فعلی این امکان در جامعه ما برای آن‌ها فراهم نیست. متأسفانه این گروهِ اندک ولی بسیار مهم در مخاطب شناسی تلویزیون نادیده انگاشته شده‌اند یا مورد بی‌مهری قرارگرفته‌اند. در‌ شبکه‌های تلویزیونی ما به ندرت برنامه‌ای پیدا می‌شود که مورد پسند این گروه مخاطبان قرار گیرد. ما برنامه سازان تلویزیون، نه تنها به نقش و اثر آن‌ها در نظام ارتباطی پی نبرده‌ایم، بلکه به درستی نمی‌دانیم سهم این مخاطبان از رسانه ملی چیست.
تله تئاتر، پنجره کوچکی است که تلویزیون به عنوان یک رسانه ملی به دنیای ارتباطی فرزانه‌گان و فرهیختگان جامعه می‌گشاید. این پنجره نیمه گشوده هرگز نباید بسته شود. پشت این پنجره فرزانه‌گان و فرهیختگانی هستند که نگاه متفاوتی به جامعه و جهان دارند و سلیقه آن‌ها با مخاطبان عام تلویزیون متفاوت است.
مخاطبانی که با ادبیات نمایش ایران و جهان‌ آشنا هستند، مخاطبانی که شکسپیر، ایبسن، برشت و دورِنمات را می‌شناسند و بالأخره مخاطبانی که قهرمان‌های ادبیات نمایشی را می‌فهمند ودوست دارند و به راحتی با آن‌ها همذات پنداری می‌کنند.

جواد ظهیری
(تهیه کننده تله تئاترهای"دشمن مردم"، "همه پسران من"، "به سوی دمشق"، "بازرس کل"، "نکراسف"، "یغمای باشکوه خورشید و...)

عبدالله اسکندری در گریم کشور یک پدیده است

"ایرج راد" در جشن انجمن طراحان گریم و ماسک خانه تئاتر:
عبدالله اسکندری در گریم کشور یک پدیده است
 
ایران تئاتر -  سرویس خبر  

نصرت‌الله کریمی، بیژن محتشم، عبدالله اسکندری و مهین میهن در جشن انجمن طراحان گریم و ماسک خانه تئاتر، تقدیر شدند.
به گزارش سایت ایران تئاتر، این مراسم با اجرای یوحنا حکیمی گریمور تئاتر و با حضور جمعی از هنرمندان گریم و ماسک خانه تئاتر در تالار بتهوون خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
در ابتدای این مراسم، ماریا حاجیها ـ از اعضای انجمن طراحان گریم و ماسک خانه تئاتر ـ پس از قرائت گزارش عملکرد یک ساله این انجمن، متن کوتاه نمایشی طنزی را روخوانی کرد.
سپس یک کلیپ تصویری از گریمورهای با سابقه و تصاویری از نمایشگاه ماسک پخش شد و اصغر بیچاره کارگردان، گریمور و عکاس قدیمی تئاتر و سینما روی صحنه دعوت شد و گفت:«من تمام عمرم را در تئاتر لاله‌زار و سینما کار کرده‌ام، اما همیشه خودم را شاگرد بزرگانی چون حسین محسنی و دیگران می‌دانم. سابقه فعالیت هنری من به 64 سال گذشته بازمی‌گردد، اما الآن کار گریم و عکاسی نمی‌کنم؛ چرا که جوان‌های با استعدادی حاضر شده‌اند که یکی از یکی بهترند.»
در ادامه عبدالله اسکندری، شکری، بیژن محتشم، حسین محسنی و مهین میهن روی صحنه حاضر شدند. اسکندری پس از حضور روی صحنه گفت:«لازم است از خانم مهین میهن تشکر کنم؛ چون ایشان خدمات زیادی را در تئاتر کشور انجام داده‌اند و فعالیت‌های ایشان باعث کلاسیک شدن گریم تئاتر در کشور شد.»
بیژن محتشم نیز پس از صحبت‌های اسکندری با اشاره به 52 سال فعالیت هنری خود گفت:«وقتی مهین میهن از فرانسه فارغ‌التحصیل شد و به ایران بازگشت، فعالیت من نیز آغاز شد و ایشان برای من بسیار قابل احترامند.»
مهین میهن نیز در ادامه، ضمن ابراز خوشحالی از حضور در کنار استادان بزرگ گریم گفت:«به اعتقاد من وظیفه هر استادی است که شاگردانش را تشویق به کسب موفقیت کند. ما در گذشته نمایش‌هایی اجرا می‌کردیم که با عشق همراه بود، ولی آرام آرام تجاری شد. امروز نیز واحد گریم که با زحمت فراوان هنرمندان این هنر به وجود آمده، بلاتکلیف و نابسامان باقی مانده است. در جشنواره‌های سینمایی گریمورها سیمرغ دریافت می‌کنند، در حالی که در تئاتر چنین اتفاقاتی رخ نمی‌دهد. امیدوارم در آینده توجه بیشتری به این هنر شود.»
سپس ‌راد با حضور روی صحنه گفت:«چیزی که الآن روی صحنه می‌بینیم به اعتقاد من یک اتفاق نادر است و حضور این افراد کنار یکدیگر یک اتفاق تاریخی است. من شاید آخرین نسل از بازیگرانی باشم که صورتم را پس از اجرای نمایش به وسیله وازلین پاک می‌کردم و لوازم گریمی را دیدم که از پیه گوسفند تهیه می‌شدند، اما با این اوضاع هنرمندانی چون حسین محسنی به فعالیت خود ادامه می‌دادند. پس از ایشان هم نصرت کریمی به صورت علمی با گریم ارتباط داشتند. بعدها، بیژن محتشم‌ پس از سفر به اروپا دستاوردهایی را به همراه آورد که برای ما عجیب بود.»
راد درباره اسکندری گفت:«اسکندری در گریم این کشور یک پدیده است و به اعتقاد من یک شخصیت جهانی در عرصه گریم است. این افراد پله پله بالا آمده‌اند و در آخر کسی که پایه‌گذار گریم به شکل امروزی است، مهین میهن است که همواره از هنرمندان گریم حمایت کرده است.»
در پایان این مراسم، از نصرت‌الله کریمی ـ که در مراسم حضور نداشت ـ تقدیر شد. در ادامه بیژن محتشم، عبدالله اسکندری، دکتر مهین میهن، حسین محسنی، اصغر بیچاره و شکری هدایای تقدیر شدگان را به آنان اعطا کردند.
تقدیر شدگان عبارتند از: سارا اسکندری، فریبا عزت‌شناس، شهریار تیمورپور، مریم طالب‌نظر و بهمن صنیعی. همچنین از بهاره اسدی به عنوان روابط عمومی و عضو فعال انجمن تقدیر شدو سهراب سلیمی از سوی ستاد اجرایی جشن، لوح سپاس را به وی اهدا کرد. مرسده آکندی کوش، امیرحسین غفاری و امیر قادری نیز لوح یادبود دریافت کردند.
در پایان ایرج راد به دکتر مهین میهن، نصرت‌الله کریمی، بیژن محتشم، عبدالله اسکندری، شکری و اصغر بیچاره هدیه ویژه‌ای اهدا کرد.