صبا هنر (سینما / تئاتر / هنر )

(محمد مهدی قاهری )

صبا هنر (سینما / تئاتر / هنر )

(محمد مهدی قاهری )

فراخوان بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

2 تا 11 بهمن ماه 1387 تهران
فراخوان بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر
ایران تئاتر -  سرویس خبر  

برگزار کنندگان
مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
انجمن هنرهای نمایشی ایران
انستیتو بین‌المللی تئاتر


بیست و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با عنایت به تجارب دوره های گذشته و به مناسبت سی امین سال پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران به منظور انعکاس شایسته فعالیت سالانه تئاتر کشور در سطح بین الملل ، ایجاد زمینه تبادل و تجربه در سطح هنرمندان داخلی و خارجی در بخش های زیر از 2 تا 11 بهمن 1387 در تهران و سایر مراکز استان ها برگزار می شود.

یادداشت دبیر جشنواره
جشنواره بین المللی تئاتر فجر، رویدادگاه بزرگ تئاتر ایران در منظر و دیدگان جهانیان است ؛ رویدادگاهی که خردورزی و عدالتخواهی ، همراه با استعدادهای ناب هنری در قالب آفرینش آثار نمایشی ، در اندام وارهٔ جهانی ، عرض اندام می کند .
جشنواره بین المللی تئاتر فجربه عنوان بزرگترین رخداد تئاتری ایران در بسیاری از کشورهای جهان شناخته شده است و اینک به عنوان بخش مهمی از فعالیتهای فرهنگی ایران ، مورد تحلیل و بررسی رسانه ها و محافل هنری دیگر کشورهاست .
حضور بسیاری از گروه های تئاتری دنیا در کنار گروه های تئاتری ایران ، فرصت مغتنمی است تا با توجه به میراث گرانقدر دینی و ملی و با تاکید بر ویژگیهای فرهنگی ، اقلیمی ، بومی و آفرینش آثاری در حوزه تئاتر اجتماعی و مضامین انقلاب اسلامی ودفاع مقدس ، شاهد بروز خلاقیت ها ونوآوری در راستای استحکام تئاتر ملی باشیم.
از آنجا که این بزرگترین رویداد تئاتری کشور متناسب ایام دهه مبارک فجر وبه مناسبت بزرگداشت سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی برگزار می شود و اخبار وگزارش های آن درسایر ملل انعکاس دارد، اهمیت برگزاری این جشنواره دوچندان می شود.
پس شایسته است به حضور همه جانبه هنرمندان و تماشاگران ، بیش از پیش بیندیشیم و برای برگزاری هر چه با شکوهتر این جشنواره تلاش کنیم.
اینک در سی امین سال پیروزی انقلاب اسلامی ، ستاد برگزاری بیست و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر تلاش می کند تا با تکیه بر تجارب بیست وشش دوره گذشته ، بیست و هفتمین دوره آن را با یاری صاحبنظران و همدلی و همیاری تمامی هنرمندان تئاتر با شکوهی در خور برگزار کند.

حسین مسافر آستانه
دبیر جشنواره


1. بخش مرور تئاتر ایران در سال 1386-1387
ستاد برگزاری بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با هدف ارایه کارنامه یک ساله تئاتر کشور در قالب نمایش‌های اجرا شده در طول سال، بخش مرور تئاتر ایران در سال 1386-1387 را برگزار می‌کند.
شرایط
ـ نمایش‌های این بخش باید در محدوده زمانی 1/11/1386 تا 1/10/1387 در یکی از سالن‌های عمومی تئاتر ،وابسته به مرکزهنرهای نمایشی یا سایر سازمان‌های فرهنگی در تهران ، حداقل 15 اجرا و در شهرستان ، حداقل 5 اجرای عمومی داشته باشند. ارایه و ارسال اسناد معتبر در تایید نکته ذکر شده ضروری است.
- نمایش‌های تهران از دوطریق : دیدن فیلم اجرا یا دیدن اجرای زنده نمایش ها از سوی هیات انتخاب و نمایش‌های شهرستان از طریق معرفی برگزیدگان جشنواره‌های منطقه ای تئاترفجر، توسط هیات داوران جشنواره‌های مزبور پس از تایید هیات انتخاب به این بخش راه پیدا خواهند کرد.
- تذکر : ستاد برگزاری جشنواره می تواند از میان اجراهای عمومی در شهرستان ها که با اقبال عمومی روبه رو بوده اند برای حضور در این بخش دعوت به عمل آورد.
- گروه‌های نمایشی در تهران که علاقه مند به حضور در این بخش هستند باید با پر کردن و ارسال فرم مربوط و مدارک مورد نیاز، حداقل 10 روز قبل از پایان اجرای عمومی، آمادگی خود را به دبیرخانه جشنواره اعلام کنند ویا در محدوده زمانی ذکر شده ، فیلم اجرای خود را به همراه مدارک به ستاد جشنواره ارایه دهند.
- اسامی آثار برگزیده این بخش در تاریخ 10/10/1387 اعلام خواهد شد.
- به گروه‌های راه یافته به این بخش ، حداکثر تا سقف 30 میلیون ریال (به تشخیص کمیته انتخاب و بنا بر ضوابط اعطای کمک هزینه جشنواره) پرداخت خواهد شد.
- این بخش به صورت غیر رقابتی برگزار خواهد شد.
- حداکثر 10 اثر از تهران و 15 اثر از شهرستان در این بخش پذیرفته خواهد شد.

2. بخش جشنواره جشنواره ها
ستاد برگزاری بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با هدف تشویق برگزیدگان جشنواره‌های سراسری تئاتر کشور ونیز امکان دست یابی به چشم اندازی از این جشنواره‌ها، بخش منتخبان جشنواره‌های نمایشی کشور را برگزار می‌کند.

شرایط
- گروه‌های متقاضی حضور در این بخش باید از سوی هیات داوران یا ستاد برگزاری هریک از جشنواره‌های سراسری و معتبر داخلی به عنوان نمایش برگزیده جشنواره مربوطه به دبیرخانه جشنواره تئاتر فجرمعرفی شوند.( هر جشنواره صرفاً می تواند یک برگزیده اعلام کند.)
- محدوده زمانی برگزاری جشنواره‌های یاد شده از تاریخ 1/11/1386 تا 15/9/1387 است.
- گروه‌های منتخب باید با نامه رسمی از سوی سازمان برگزار کننده جشنواره به دبیرخانه جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر معرفی شده و این معرفی نامه همراه با فرم مربوط، حداکثر تا تاریخ 21/9/1387 به دبیرخانه جشنواره ارسال شود.
- تاییدیه نهایی آثار پذیرفته شده ، حداکثر تا تاریخ 1/10/1387 اعلام خواهند شد.
- حداکثر 12 اثر در این بخش انتخاب خواهد شد.
- به گروه‌های راه یافته به این بخش ،حداکثر تا سقف 15 میلیون ریال (به تشخیص کمیته انتخاب و بنا بر ضوابط اعطای کمک هزینه جشنواره) پرداخت خواهد شد.
ـ این بخش به صورت غیر رقابتی برگزار خواهد شد.

3. بخش تجربه‌های نو
با توجه به نامگذاری سال جاری با عنوان « سال نوآوری و شکوفایی» ستاد برگزاری بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با هدف ارایه تجربه های نو و نیز ایجاد امکان بروز خلاقیت‌ها در حوزه تئاتر، بخش تجربه‌های نو را برگزار می‌کند.
شرایط
- متقاضیان حضور در این بخش باید تقاضای خود رابه ضمیمه طرح نمایشی وشیوه اجرایی مد نظر در قالب فرم مربوط ، حداکثر تا تاریخ 1/6/1387 به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.
- طرح های نمایشی پذیرفته شده تا 10/7/1387 اعلام خواهند شد.
- آثار متقاضی حضور در این بخش نباید قبلا اجرای عمومی داشته و یا در جشنواره‌ها حضور یافته باشند.
- دیدن و انتخاب نمایش گروه هایی که طرح نمایشی آنها پذیرفته شده است از تاریخ 25/8/1387 تا 10/9/1387 انجام خواهد شد.
- اسامی قطعی شرکت کنندگان در این بخش ، در تاریخ 20/9/1387 اعلام خواهد شد.
- ظرفیت پذیرش آثار در این بخش حداکثر 9 نمایش خواهد بود.
- ملاک اصلی در انتخاب آثار این بخش، گرایش‌های آموزشی، تجربی ، خلاقیت‌های نوین نمایشی، استفاده حداقل از امکانات صحنه و تکیه بر جوهر اجرایی نمایش خواهد بود.
- اجرای عمومی آثار پذیرفته شده در این بخش ، منوط به بررسی وتایید شوراهای انتخاب آثار تالارهای نمایشی خواهد بود.
- به گروه‌های راه یافته به این بخش حداکثر تا سقف 30 میلیون ریال (به تشخیص کمیته انتخاب و بنا بر ضوابط اعطای کمک هزینه جشنواره) به منظور آماده سازی اجرا پرداخت خواهد شد.
ـ این بخش به صورت غیررقابتی برگزار می‌شود.
- در صورت پذیرش اثر برای اجرای عمومی ، مبلغ کمک هزینه به عنوان قسط اول تلقی خواهد شد.

4. بخش تئاتر خیابانی
ستاد برگزاری بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با هدف ترویج نمایش‌های مردمی قابل اجرا در مکان‌های عمومی و نیز دست یابی عملی به تعریفی صحیح از نمایش خیابانی متکی بر فرهنگ ملی، بخش تئاتر خیابانی را برگزار می‌کند.

شرایط
- انتخاب آثار در بخش تئاتر خیابانی به دو طریق انجام می پذیرد:
الف) برگزیدگان جشنواره سراسری تئاتر خیابانی مریوان
ب) آثار ویژه انقلاب اسلامی
- متقاضیان حضور در بخش ویژه انقلاب اسلامی باید تقاضای حضور خود را به ضمیمه طرح نمایشی در قالب فرم مربوط ،حداکثر تا تاریخ 1/6/1387 به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.
- طرح های پذیرفته شده تا 5/7/1387 اعلام خواهند شد.
- دیدن و انتخاب نمایش هایی که طرح نمایشی آنها پذیرفته شده است از تاریخ 20/9/1387 تا 30/9/1387 با هماهنگی گروه و ستاد برگزار جشنواره انجام خواهد شد.
- اسامی قطعی شرکت کنندگان در این بخش در تاریخ 10/10/1387 اعلام خواهند شد.
- حداکثر آثار پذیرفته شده در دو بخش فوق 30 اثر( 15 اثر از جشنواره تئاتر خیابانی مریوان ون 15 اثر از بخش مسابقه ) نمایشی خواهد بود.
- به گروه‌های راه یافته به این بخش تا سقف 8 میلیون ریال (به تشخیص کمیته انتخاب و بنا بر ضوابط اعطای کمک هزینه جشنواره) پرداخت خواهد شد.
- بخش ویژه انقلاب اسلامی به صورت رقابتی برگزار خواهد شد.
ـ ملاک اصلی در انتخاب آثار این بخش، توفیق اجرا در برقراری ارتباط با مخاطب، استفاده بهینه از فضای اجرا، استفاده بهینه از ظرفیت‌های نمایشی تئاتر خیابانی، بهره گیری حداقلی از امکانات و ارزشمندی پیام اثر با تکیه بر مولفه‌های اخلاقی، اجتماعی و فرهنگی خواهد بود.

5. بخش ویژه تئاتر ملل
ستاد برگزاری بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با هدف استفاده بهینه و هدفمند حضور گروه‌های تئاتر خارجی در ایران، توجه به ابعاد آموزشی و پژوهشی این حضور و ایجاد امکان آشنایی هرچه بیشتر هنرمندان تئاتر کشور به ویژه هنرمندان دانشگاهی و پژوهشگران با گونه‌های مختلف تئاتر جهان، بخش ویژه تئاتر ملل را در سال 1387 به "تئاتر کشورهای اسلامی" اختصاص می‌دهد. اجرای 5 نمایش از کشورهای اسلامی با رویکرد تئاتر سنتی و اشکال مدرن در این بخش پیش بینی شده است.
شرایط
- این بخش مختص گروه‌های تئاتر کشورهای اسلامی (به جز ایران) است.
- متقاضیان حضور در این بخش باید تقاضای خود را در قالب فرم مربوط، حداکثر تا تاریخ 31/6/1387 به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.
- انتخاب آثار متقاضی حضور در این بخش به دو طریق: دیدن فیلم اجرا یا دیدن اجرای زنده نمایش‌ها انجام خواهد شد.
- آخرین مهلت ارسال فیلم اجرا یا ارایه درخواست برای دیدن اجرای زنده آثار، تاریخ 31/7/1387 است.
- منتخبان این بخش در تاریخ 20/8/1387 اعلام خواهد شد.
- هر گروه منتخب ، چهار اجرا در دو روز خواهد داشت.
ـ آثار نمایشی که معرف اشکال سنتی نمایش در کشورهای اسلامی و نیز آثار معاصر باشند در اولویت انتخاب این بخش قرار خواهند گرفت.

6. بخش مسابقه بین‌المللی تئاتر
ستاد برگزاری بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با هدف ایجاد زمینه تعامل فرهنگی بین گروه‌های تئاتر داخلی و خارجی و نیز ارایه الگوهای شایسته تئاتری برای هنرمندان جوان ، بخش مسابقه بین‌المللی تئاتر را برگزار می‌کند.

شرایط
- به منظور مقایسه نمایشنامه های ایرانی و آثار بین المللی و به دلیل توجه و تقویت بنیه نمایشنامه نویسی کشورمان ، آثار ایرانی با موضوعات زیر در اولویت خواهند بود :
الف) پرداختن به مسایل اجتماعی به منظور تحکیم بنیاد خانواده
ب) توجه به متون کهن فارسی به ویژه شاهنامه فردوسی
ج) انعکاس ارزشهای متعالی در تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس
د ) آثار اقتباسی و ترجمه های بدیع برای آشنایی هنرمندان تئاتر کشور با آثار نمایشی ارزشمند دنیا
- متقاضیان حضور در این بخش باید تقاضای حضور خود را در قالب فرم مربوط، همراه با سه نسخه از نمایشنامه مورد نظر، حداکثر تا تاریخ 2/6/1387 به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.
- نتیجه بررسی متون این بخش در تاریخ 10/7/1387 اعلام خواهد شد.
- دیدن وانتخاب نمایش‌ گروه‌هایی که متن آن‌ها تصویب شده است از تاریخ 15/9/1387 تا 30/9/1387 با هماهنگی گروه و ستاد برگزاری جشنواره انجام خواهد شد.
- اسامی قطعی شرکت کنندگان این بخش، در تاریخ 10/10/1387 اعلام خواهد شد.
- ظرفیت پذیرش آثار در این بخش، حداکثر 6 نمایش خواهند بود(تولیدات ایرانی ).
- به گروه‌های راه یافته به این بخش ، حداکثرتا سقف 60 میلیون ریال (به تشخیص کمیته انتخاب، بنا بر ضوابط اعطای کمک هزینه جشنواره پرداخت خواهد شد.
- این بخش به صورت رقابتی برگزار می‌شود.
- پذیرفته شدگان در این بخش در اجرای عمومی مورد حمایت قرار خواهند گرفت .
- در صورت قرارداد برای اجرای عمومی ، مبلغ کمک هزینه به عنوان قسط اول تلقی خواهد شد.

7. بخش نمایش‌های رادیویی و تلویزیونی
شرایط
- تمام آثار نمایشی رادیویی و تلویزیونی با موضوع تاریخ و دستاوردهای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس که پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون (1357 تا 1387 ) از طریق یکی از شبکه های رادیویی و تلویزیونی پخش شده باشند ، می توانند متقاضی حضور در این بخش از جشنواره باشند.
- متقاضیان حضور در این بخش باید ضمن پر کردن و ارسال فرم مربوط، طی نامه رسمی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، تاییدیه زمان پخش و مجوز این سازمان برای حضور اثر در جشنواره را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.
- آثار متقاضی حضور در این بخش باید حداکثر تا تاریخ 15/7/1387 در سه نسخه به صورت CD یا DVD همراه با فرم و تاییدیه یاد شده به دبیرخانه جشنواره واصل شوند.
- آثار متقاضی پذیرفته شده ، حداکثر تا تاریخ 10/9/1387 اعلام خواهند شد.
ـ به گروه‌های نمایش رادیویی راه یافته به این بخش حداکثر تا سقف 15 میلیون ریال (به تشخیص کمیته انتخاب و بنا بر ضوابط اعطای کمک هزینه جشنواره) پرداخت خواهد شد.
- این بخش به صورت رقابتی برگزار می‌شود.
- ظرفیت پذیرش آثار در این بخش ، حداکثر 18 اثر خواهد بود.

8 . بخش چشم انداز تئاتر ایران در سال 1388
ستاد برگزاری بیست وهفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با هدف ارایه تولیدات جدید تئاتر ایران و تامین نیاز اجرای عمومی تئاتر کشور در سال آتی، بخش چشم انداز تئاتر ایران در سال 1388 را برگزار می‌کند.
شرایط
ـ صرفا نمایشنامه های ایرانی ، پذیرش شده و نباید قبلا هیچ گونه اجرایی در تهران و سایر شهرهای کشور داشته باشند.
- در این بخش موضوعات اجتماعی در راستای میراث گرانقدر دینی و ملی کشور ، ویژگی های فرهنگی ، اقلیمی و بومی ، توجه به دنیای معنوی انسان معاصر در اولویت خواهند بود.
- متقاضیان حضور در این بخش باید همراه با فرم پر شده مربوط، سه نسخه از متن نمایشنامه مورد نظر خود را حداکثر تا تاریخ 30/6/1387 به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.
- نتیجه بررسی متون این بخش در تاریخ 30/7/1387 اعلام خواهد شد.
- دیدن وانتخاب نمایش‌هایی که متن آنها پذیرفته شده است از تاریخ 15/9/1387 تا 30/9/1387 با هماهنگی گروه و ستاد برگزاری جشنواره انجام خواهد شد.
- اسامی قطعی شرکت کنندگان در این بخش حداکثرتاریخ 15/10/1387 اعلام خواهد شد.
- حداکثر ظرفیت پذیرش در این بخش 18 (تهران وشهرستان) نمایش خواهد بود.
- راه یافتگان نهایی به این بخش در اولویت اجرا برای سال 1388 قرار خواهند گرفت.
- به گروه‌های راه یافته به این بخش، حداکثر تا سقف 60 میلیون ریال (به تشخیص کمیته انتخاب و بنا بر ضوابط اعطای کمک هزینه) پرداخت خواهد شد.
- در صورت عقد قرارداد برای اجرای عمومی، مبلغ کمک هزینه به عنوان قسط اول تلقی خواهد شد.
ـ این بخش به صورت غیر رقابتی برگزار خواهد شد.

9. بخش تولید نمایشنامه و نمایشنامه خوانی
ستاد برگزاری بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با هدف حمایت از تولید نمایشنامه های فاخر و جبران بخشی از نیاز تئاتر کشور به نمایشنامه‌های شایسته برای اجرا ، بخش تولید نمایشنامه و نمایشنامه خوانی را برگزار می‌کند.
شرایط
- توجه به میراث گرانقدر دینی وملی کشور در راستای استحکام تئاتر ملی ، توجه به ویژگیهای فرهنگی ، اقلیمی و بومی و توجه به دنیای معنوی معاصر از جمله اولویتهای این بخش است.
- آثار متقاضی حضور در این بخش نباید قبلا به چاپ رسیده و یا توسط گروه‌های داخلی و خارجی اجرا شده باشند.
- متقاضیان حضور در این بخش باید سه نسخه از نمایشنامه خود را همراه با فرم تکمیل شده مربوط ، حداکثر تا تاریخ 31/6/1387 به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.
- نمایشنامه‌ها باید به صورت تایپ شده در برنامه Word و بر روی CD ارسال شوند.
- اسامی نمایشنامه‌های برگزیده در تاریخ 1/8/1387 اعلام خواهند شد.
- نمایشنامه‌های برگزیده از سوی انتشارات نمایش به چاپ خواهند رسید و حداکثر تا سقف 20 میلیون ریال (به تشخیص هیات داوران) به نویسنده هر نمایشنامه پرداخت خواهد شد.
- نمایشنامه‌های برگزیده برای اولین بار در طول برگزاری جشنواره ، مورد خوانش قرار می‌گیرند.
- به گروه‌های نمایشی که متون این بخش را خوانش کنند، حداکثر تا سقف 15 میلیون ریال (به تشخیص هیات داوران) پرداخت خواهد شد.
ـ این بخش به صورت غیر رقابتی برگزار خواهد شد.

- ظرفیت پذیرش آثار در این بخش ، حداکثر 9 اثر خواهد بود.
10. بخش پژوهش
ستاد برگزاری بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با هدف حمایت از پژوهشگران حوزه نمایش و برطرف کردن نسبی نیاز‌های تحقیقاتی کشور، بخش پژوهش جشنواره را برگزار می‌کند.
شرایط
- محور کلی پژوهشی جشنواره در سال 1387 به "موسیقی ، گرافیک و عکاسی در تئاتر " اختصاص دارد.
- پژوهشگران علاقه مند به حضور در این بخش، می‌توانند تحقیق خود را با عنایت به عنوان کلی ذکر شده در یکی از وجوه انجام و ارایه دهند.
- تحقیقات شرکت کننده در این بخش نباید قبلا چاپ شده و یا در سمینارهای علمی داخلی و بین‌المللی ارایه شده باشند.
- محدودیتی در حجم پژوهش وجود ندارد.
ـ رعایت استانداردهای تحقیقات علمی در نگارش و پذیرش پژوهش‌ها نقش اساسی خواهد داشت.
- پژوهش‌های برگزیده به صورت مجموعه ای مستقل توسط انتشارات نمایش به چاپ خواهند رسید.
- مهلت ارسال پژوهش‌ها همراه با فرم مربوط، حداکثر 10/8/1387 خواهند بود.
ـ اسامی پژوهش‌های برگزیده در تاریخ 10/9/1387 اعلام خواهند شد.
- آثار تحقیقاتی مورد نظر باید در سه نسخه به صورت تایپ شده در برنامه Word و بر روی CD همراه با پرینت به دبیرخانه جشنواره تحویل شوند.
- به پژوهش‌های راه یافته به این بخش تا سقف20 میلیون ریال (به تشخیص کمیته انتخاب) کمک هزینه تحقیق پرداخت خواهد شد.
ـ ‌این بخش به صورت غیر رقابتی برگزار خواهد شد.

11. بخش کارگاه های آموزشی و نشست های تخصصی و بین المللی
- گروه های نمایشی بین المللی شرکت کننده در دو بخش مسابقه بین الملل و تئاتر بین الملل ، کارگاه های آموزشی خود را در ایام جشنواره ارایه خواهند داد. همچنین کارشناسان خارجی نیز در حوزه های مختلف ، طبق روال سال های گذشته ، نشست های آموزشی را برای علاقه مندان برگزار خواهند کرد .شیوه و زمان ثبت نام از متقاضیان ، پیش از آغاز جشنواره اعلام خواهد شد.

12. بخش جنبی
الف) نمایشگاه عکس و پوستر تئاتر : ستاد برگزاری بیست وهفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به منظور تقویت حوزه مواد تبلیغی تئاتر ، بخش مسابقه نمایشگاه پوستر و عکس تئاتر را برگزار می کند .
- متقاضیان حضور در این بخش ، همراه با پر کردن فرم تقاضا ، می توانند تا سقف سه اثر در این بخش حضور یابند.
- ستاد برگزاری جشنواره تا 30/7/1387 پذیرای تقاضا و آثار هنرمندان در این بخش خواهد بود .
- ستاد برگزاری جشنواره تا 30/8/1387 انتخابهای اولیه هیات انتخاب این بخش را در برگزاری نمایشگاه در ایام جشنواره اعلام خواهد کرد.
- این بخش به شکل رقابتی خواهد بود .
- محدوده زمانی مد نظر برای آثاری که در این بخش پذیرش می شوند ، دهه سوم انقلاب ( مهر ماه 1377 تا مهرماه 1378) خواهد بود.
- ذکر نام نمایش ، نویسنده ، کارگردان ، تاریخ و محل اجرا در پشت آثار به همراه برچسب ضروری است .
- ستاد برگزاری جشنواره در کنار نمایشگاه آثار ایرانی ، پوسترهای منتخب جشنواره و اجراهای بین المللی را عرضه خواهد کرد.
ب) همگرایی مراکز تئاتر : ستاد برگزاری جشنواره در نظر دارد بنا به تمایل و همکاری سازمان های علمی و فرهنگی رپرتوار آثار منتخب هر کدام از بخش های زیر را همزمان با برگزاری جشنواره در محل منتخب هر یک از نهادها فراهم کند .
- منتخبان دانش آموزی برای اجرا در تالارهای نمایشی وابسته به آموزش و پرورش

- منتخبان دانشجویی برای اجرا در پلاتوها و تالارهای نمایشی مربوط
- منتخبان نیروهای مسلح برای اجرا در مراکز وابسته
- مراکز باید تا تاریخ 1/10/1387 تفاهم های لازم را با ستاد جشنواره انجام داده و درباره زمان ، مکان و تعداد اجراها به تفاهم لازم دست یابند.
- ستاد برگزاری جشنواره بخشی از اجراهای گروه های خیابانی را برای مراکز بهزیستی ، کارخانجات و سازمان های عمومی دیگر در نظر خواهد گرفت.

شرایط عمومی بخشهای گوناگون
1- اجازه نامه کتبی نویسنده یا مترجم نمایشنامه ها ضروری است .
2- تعیین زمان و مکان اجرای نمایش ها بر عهده ستاد برگزاری و بر اساس امکانات موجود خواهد بود .
3- ایاب و ذهاب ، اسکان و پذیرایی گروه های شهرستانی وخارجی پذیرفته شده بر عهده ستاد برگزاری خواهد بود.
4- ستاد برگزاری جشنواره ، مسئولیتی در قبال ساخت و ساز دکور، دوخت لباس و چاپ مواد تبلیغی نمایش ها نداشته و صرفا خدمات معمول نصب دکور و آماده سازی صحنه را ارایه خواهد کرد.
5- مدارک مورد نیاز که گروه های متقاضی باید ارایه دهند به شرح زیر است :
الف) چکیده اثر ( حداکثر در 200 کلمه )
ب) اسامی بازیگران و سایر عوامل نمایش با ذکر نقش و مسئولیت
ج) چکیده سوابق حرفه ای و فعالیت های هنری کارگردان (حداکثر در 150 کلمه)
د) یک قطعه عکس با کیفیت از کارگردان
ح) دو قطعه عکس با کیفیت از اجراهای آماده
6- مدارک ، عکس، پوسترها، نمایشنامه ها وفیلم های ارسال شده ( اعم از پذیرفته شده و پذیرفته نشده ) مسترد نخواهد شد.
7- در بخش پژوهش و نمایشگاه عکس و پوستر تئاتر، متقاضی باید چکیده ای از سوابق خود به همراه یک قطعه عکس از چهره و چکیده پژوهش خود را ارایه دهد.
8- ستاد برگزاری جشنواره به تشخیص کمیته انتخاب هر بخش و بنا به موارد زیر ،کمک هزینه گروه هارا مشخص می کند:
الف) نیازهای ضروری صحنه ، شامل دکور ، لباس، موسیقی و... ب ) تعداد عوامل اجرایی گروه به منظور تامین نیازهای تدارکاتی ج ) بُعد مسافت برای گروه های شهرستانی به منظور تامین هزینه های ایاب و ذهاب د ) سطح کیفی و تعداد اجراها در جشنواره
9- هر هنرمند صرفا می تواند متقاضی حضور در یکی ازبخش های صحنه ای جشنواره باشد.
10- شرکت کنندگان در بخش‌های مختلف جشنواره باارسال اثر خود ، متعهد به پذیرش قوانین و سیاستگذاری‌های جشنواره هستند. عدم رعایت این قوانین، خصوصا زمان‌بندی جشنواره موجب حذف آثار خواهد شد.
11- چنانچه موردی در این فراخوان درج نشده باشد، موضوع از طریق استعلام علاقه‌مندان حضور در جشنواره و تصمیم ستاد برگزاری جشنواره اعلام و اجرا خواهد شد.
ستاد برگزاری
بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر




آدرس پستی: تهران ، خیابان حافظ ، خیابان استاد شهریار ، تالار وحدت ، مرکز هنرهای نمایشی ، دبیرخانه دایمی جشنواره ها
تلفن: 66710702 نمابر: 66710702
پست الکترونیکی: dac@neda.net
وب سایت: Www.Theater.ir


فرم تقاضای حضوردر بیست و هفتمین جشنواره بین الملللی تئاتر فجر

اینجانب
با اطلاع کامل از مفاد ، شرایط عمومی و توضیحات بخش مد نظر خود در فراخوان جشنواره بین المللی فجر با ارسال مدارک مورد نیاز اشاره شده ، تقاضای خود را برای حضور در بخش ............................ اعلام می کنم .


*اسم اثر :
*مدارک ارسال شده ( نمایشنامه ، CD، DVD ، عکس و... به تفکیک ذکر شوند):


*تعداد آثار ارسال شده(نمایشنامه ، CD، DVD ، عکس و... به تفکیک ذکر شوند):



*نشانی منزل :...............................

*تلفن منزل : ................................. * همراه :..............................

*نشانی محل کار:...........................

*تلفن محل کار :........................... *آدرس اینترنتی :............................

نام ونام خانوادگی: ......................

امضاء
تاریخ

عروسک‌هایی که به پرسوناژ تبدیل نشده‌اند
نگاهی به نمایش عروسکی موزیکال"یوهان اشترا‌وس و دوشیزه دانوب" به کارگردانی ورنر هیرزر از اتریش
ایران تئاتر -  سرویس نقد

حسن پارسایی:

نقش موسیقی در رابطه با تئاتر عروسکی، همراهی نسبی و در عین حال تعمیق بخشیدن به مابه‌ازاهای محتوایی نمایش است. ضمناً داستان هم در نمایش عروسکی یا به صورت یک خط داستانی معمولی پیش می‌رود و یا حاوی و حامل برخی ژرف‌ساخت‌های تمثیلی، شاعرانه، معنادار و گاه عرفانی، تغزلی یا حماسی است که همه این ویژگی‌ها در وهله اول در طراحی عروسک و قابلیت‌های حرکتی ‌و نیز در صحنه‌آرایی نمایش مورد توجه قرار می‌گیرد. معمولاً داستانی که برای تئاتر عروسکی انتخاب می‌شود باید فراز و فرودهای معینی را در قالب چند حادثه‌ کنش‌مند طی کند. لذا، نه موسیقی برای صحنه جنبه جلوه افزایی شنیداری دارد و نه صحنه برای موسیقی یک ترفند تزئینی تلقی می‌شود، بلکه آن چه روی صحنه اجرا می‌شود در مرحله نخست باید واقعاً نمایش باشد و سپس موسیقی هم به عنوان مکمل و تشدید کننده تاثیرات بصری و حسی آن به کار گرفته شود.
نگاهی به نمایش"یوهان اشتراوس و دوشیزه دانوب" نوشته گروه اجرایی نمایش و به کارگردانی ورنر هیرزر از کشور اتریش بهانه‌هایی جدی برای وارد شدن به این مبحث به دست می‌دهد.
از آن جایی که موسیقی والس عمدتاً برای رقص والس در نظر گرفته شده، تنها مابه‌ازای نمایشی که می‌توان برای آن در نظر گرفت همان صحنه رقص است که از لحاظ بصری و دراماتیک و نیز محتوایی برای تماشاگر ملال‌آور و صرفاً توضیحی بصری در مورد کاربری این موسیقی تلقی می‌شود. از این رو، نمایش عروسکی موزیکال"یوهان اشتراوس و دوشیزه دانوب" در بخش اول اجرای خود ار این تاثیرات محدود فراتر نمی‌رود.
در بخش دوم نمایش به دلیل پرداختن به قصه‌ای که یکی از قطعات موسیقی براساس آن ساخته شده، نمایش تا حدی می‌کوشد گیرا و جذاب جلوه کند، اما این بخش با در نظر گرفتن قسمت‌های نسبتاً طولانی و اضافی آغازین آن که به پرواز پرندگان و دو عروسک‌ خرس‌نما(ظاهراً آدم‌برفی) می‌پردازد و کوتاه بودن قسمتی هم که به اصل افسانه پری دریایی مربوط می‌شود، چندان گیرا و جذاب نیست.
ترفندی هم که برای نشان دادن سیلابی شدن رود دانوب در نظر گرفته شده اصلاً تصویر آب و طغیان را تداعی نمی‌کند و باید گفت میله یا هر وسیله‌ای که زیر پارچه حرکت داده می‌شود تا شکل امواج و طغیان آب ایجاد می‌شود، ناشیانه به کار گرفته شده است. برای این میله باید در فواصل معینی برآمدگی‌های نوک تیز متحرکی در نظر گرفته می‌شد تا وقتی که زیر پارچه قرار می‌گیرد به کمک نور به نمای بیرونی پارچه حالت امواج متحرک و ناآرام بدهد. متاسفانه این کار خوب انجام نشده‌ و این یکی از ضعف‌های اجرای این نمایش عروسکی موزیکال است.
عروسک‌های نخی که به کار گرفته شده‌اند، از انعطاف خیلی زیادی برخوردار نیستند و صرفاً جنبه تزئینی دارند. بیان دراماتیک اجرای نمایش در برابر سیطره موسیقی"یوهان اشتراوس" الکن است و چیز زیادی برای ارائه ندارد. بخش عمده صحنه را هم دو دکور تشکیل می‌دهد.
اجرای این نمایش ذهنیتی را پیش می‌آورد مبنی بر این که گویا هدف اصلی از اجرای چنین نمایشی صرفاً معرفی و ارائه برخی از قطعات موسیقی یوهان اشتراوس بوده است. توضیحی هم که عروسک راوی به تماشاگران می‌دهد ذهنیت فوق را تقویت می‌کند، زیرا آن چه او می‌گوید بسیار خلاصه و کوتاه است که در زندگینامه آهنگساز بزرگی مثل"یوهان اشتراوس" چیزی بیش از یک اظهاریه اشاره‌وار نیست.
اگر همان قطعه موسیقی مربوط به"پری دریایی و مرد ماهیگیر" در قالب یک داستان نمایش بسط داده می‌شد و بر وجوه داستانی و افسانه‌ای آن تاکید دراماتیکی بیشتری انجام می‌گرفت، در آن صورت نمایش قابل اعتنا بود، اما چون هدف معرفی کوتاه"یوهان اشتراوس" بوده است، هر دو بخش نمایش تا حد زیادی ناقص ارائه شده‌اند.
مضافاً این که راوی حضور پررنگ‌تری در نمایش دارد و این حضور فقط برای ربط دادن قسمت‌های مختلف نمایش به همدیگر و همزمان توضیح دادن صحنه‌های نارسای آن است.
صحنه زیبایی که در آن ویلون‌ها، جعبه سازها و آرشه‌ها با موسیقی"اشتراوس" حرکات موزونی شبیه رقص دارند فقط برای پر کردن زمان اجرای نمایش کاربری پیدا کرده است وگرنه هیچ ارتباطی با مضمون و محتوای بقیه نمایش ندارد.
گاهی عروسک پسر بچه‌ای(احتمالاً اشتراوس نوجوان یا پسر ماهیگیر) همزمان با ریتم و ملودی موسیقی والس در هوا به چپ و راست حرکت داده می‌شود که هدف وغایت‌مندی قابل تاملی برای آن نمی‌توان در نظر گرفت، حتی اگر بشود آن را نوعی سرمستی و پرواز انتزاعی روح تلقی کرد، در آن صورت حداقل قائل شدن به دو بال انتزاعی برای او و فرشته‌آسا جلوه دادن این روح الزامی می‌شود، اما چنین ترفند و رویکردی در نمایش نیست.
تنها صحنه زیبا، به جا و مناسبی که با برداشت‌های انتزاعی از موسیقی شکل می‌گیرد، بخشی از صحنه پایانی است که در آن سه عروسک زن در حال حرکت هستند و ناگهان در عمق صحنه همچون تصور و رویایی زودگذر زن و مردی تمثیل‌وار برای چند لحظه‌ در حال حرکت پدیدار می‌شوند و می‌گذرند.
معمولاً در اجرای یک نمایش عروسکی باید عروسک‌ها قابلیت‌های قابل توجهی را برای ارائه یک پرسوناژ معین داشته باشند و بتوانند جلوه‌های دراماتیک زیباتر و گاه عمیق‌تری از آنان را به نمایش بگذارند و عملاً از جنبه ابزاری صرف بدر آیند و به بازیگر تبدیل شوند، وگرنه با عروسک‌های داخل ویترین یک مغازه چندان تفاوتی نخواهند داشت.
در نمایش عروسکی، جان بخشی و شبیه‌سازی فقط هنگامی معنا و کاربری دارد که عروسک‌های بازیگر تبدیل به پرسوناژ شوند و در رابطه با حضور خویش روی صحنه واکنش‌های عاطفی و اندیشه‌ورزانه‌ای را در ذهن و احساس تماشاگر برانگیزند. متاسفانه در نمایش"یوهان اشتراوس و دوشیزه دانوب" عروسک‌ها از آغاز تا پایان همچنان یک عروسک می‌مانند. ضمناً از لحاظ روایی هم نمایش دارای ضعف است. به رغم مخالفت پدر"یوهان" با موسیقی‌دان شدن پسرش باید روی این حقیقت زیبا، انکارناپذیر و پارادوکس‌دار بیشتر تاکید می‌شد که راه"اشتراوس پسر" دقیقاً ادامه راه"اشتراوس پدر" و ضمناً بزرگترین ارثیه پدر برای پسر همان موسیقی است.
آنچه که نمایش در رابطه با"یوهان اشتراوس پسر" به تماشاگر می‌دهد اساساً ارزش آن را ندارد که طرح و تم یک نمایش قرار بگیرد. همه قطعات موسیقی"یوهان اشتراوس" همین چند قطعه نبوده و خود زندگی او هم در همین مدت کوتاه خلاصه نشده است، در نتیجه معرفی بسیار کوتاه او در چنین نمایش مجملی، به جایگاه و مرتبت والای این موسیقیدان آسیب زده است.
همان طور که قبلاً به طور ضمنی اشاره شد عروسک‌هایی که"ورنر هیرزر" روی صحنه ارائه می‌دهد، مخصوصاً عروسک خود یوهان اشتراوس و عروسک پری دریایی، هرگز تبدیل به پرسوناژ نمی‌شوند، زیرا وجوه معین و شاخص خود را در قالب یک بیان بصری و نمایشی به تماشاگر عرضه نمی‌کنند. علت آن هم روشن است: نمایش در اصل از دو نمایش جداگانه تشکیل شده و هر دو هم بسیار کوتاه و اشاره‌و‌ار از کار درآمده‌اند و همین سبب شده که عروسک‌ها مجال شخصیت‌پردازی نداشته باشند و فقط به حضور فیزیکی و شیئی آنان اکتفا شود.
اجرای این نمایش هم مناسب سالن اصلی تئاترشهر نیست، زیرا به تناسب کوچک بودن صحنه و نقطه کور داشتن بخش‌های جانبی سالن، صحنه عقب‌‌تر رفته و نهایتاً برای تماشاگران ردیف‌های عقبی سالن تا حدی نامعلوم و در نتیجه، ابهام‌آمیز و نازیبا جلوه می‌کند. این نمایش باید در کارگاه نمایش که طول و عرض آن کمتر است، به اجرا درمی‌آمد

نمایش پرفورمنس"مناسیمبا" در فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود

 ایران تئاتر -  سرویس خبر
 

نمایش پرفورمنس"مَناسیمبا" با طراحی و کارگردانی احمد کارگران در کاخ نیاوران و فرهنگسرای نیاوران اجرا می‌شود.
محمد سایبانی طراح نمایش"مَناسیمبا" با اعلام این خبر به سایت ایران تئاتر گفت:« "مَناسیمبا" که امروز 30 مرداد ساعت 16 در کاخ نیاوران و فردا ساعت 18 در فرهنگسرای نیاوران اجرا می‌شود عنوان اجرایی است در قالب هنر جدید با مضمون زار که‌ سعی دارد با استفاده از داشته‌های بی‌بدیل هرمزگان، گوشه‌ای از فرهنگ و هنر‌ این مرز و بوم را معرفی کند.
طرح"مناسیمبا" با تلفیقی از نمایش، موسیقی و نقاشی همچنین استفاده از خاک‌های رنگی جزیره هرمز در قالبی نو داستان مرد ماهیگیری را روایت می‌کند که در برخورد با هوا دچار آن می‌شود و زار او را مرکب خود می‌سازد و در مراسمی آئینی بابای زار به کمک همراهان و نوازندگان زارش را از بین می‌برد.
نکته قابل توجه این که همراهی و همکاری بینندگان با این اجرا یکی از ویژگی‌های آن است، همراهان در ریتم موسیقی با استفاده از تخته‌ها، نوازندگان دهل را همراهی کرده و در تکمیل نقاشی اثر، تعدادی از بینندگان تصور خود را از دو زار مشهور جنوب"شیخ شنگر و دینگه مه‌ور" با خاک‌های رنگی به تصویر می‌کشند و در این همراهی دو سویه اجرا شکل گرفته و به اوج خود می‌رسد.
وی در ادامه با اشاره به برگزاری جشنواره هنر محیطی خلیج فارس در هرمزگان گفت:«این جشنواره آذر ماه امسال برای سومین دوره است که برگزاری می‌شود و شامل هنرهای جدیدی در بخش‌های چیدمان، هنر محیطی، هنر صدا و پرفورمنس که بخش عمده آن را تشکیل می‌دهد، می‌شود.»
سایبانی در خصوص نام این جشنواره گفت:«این جشنواره کاملاً طبیعت‌گرایانه است و هنرمندان شرکت کننده در آن چند روز قبل از آغاز جشنواره در مکان‌ و جغرافیای برگزاری جشنواره حضور پیدا می‌کنند و بر حسب فضای آن محیط، هنر خود را ارائه می‌کنند.»