صبا هنر (سینما / تئاتر / هنر )

(محمد مهدی قاهری )

صبا هنر (سینما / تئاتر / هنر )

(محمد مهدی قاهری )

نشست مطبوعاتی سمفونی"رسول عشق و امید" برگزار شد

نشست مطبوعاتی سمفونی"رسول عشق و امید" برگزار شد
لوریس چکناواریان: جای تأسف است که به موسیقی مذهبی توجه کمتری داریم
 
ایران تئاتر -  سرویس خبر    

پیمان شیخی:
نشست مطبوعاتی سمفونی"رسول عشق و امید" با حضور لوریس چکناواریان، مهدی مسعود شاهی و سیدمهدی شجاعی در تالار وحدت برگزار شد.
به گزارش سایت ایران تئاتر، در ابتدای این نشست، مسعود شاهی(رئیس بنیاد رودکی) با اشاره به همکاری بنیاد رودکی، دفتر امور موسیقی با مرکز هنرهای نمایشی گفت:«با به وجود آمدن این همکاری، توانستیم اثری با مشخصه های جهانی و با بهره گیری از هنرمندان بزرگ به وجود آوریم که امیدواریم بتواند در فرهنگ و هنر کشور تأثیر بسزایی بگذارد.»
لوریس چکناواریان آهنگساز سمفونی"رسول عشق و امید" نیز در ادامه گفت:«تاکنون برای خیلی ها این پرسش به وجود آمده که با وجود این که من از اقلیت مذهبی ایران هستم چگونه دست به ساخت اثری موسیقایی در مورد حضرت محمد(ص) زده ام. در این جا باید بگویم، درست است که من اقلیتم، ولی در وهله نخست یک ایرانی هستم و با فرهنگ ایرانی بزرگ شده ام. این برای من ثروت بزرگی محسوب می شود که با دو دنیای مختلف رشد کرده ام. من از دوران کودکی علاقه زیادی به موسیقی مذهبی داشتم تا جایی که وقتی اپرای"رستم و سهراب" را نوشتم، می دانستم باید اثری ملی به وجود بیاید و باید تمام هنرهای ملی مان را در آن بگنجانم.»
وی در ادامه افزود:«من به عنوان یک ایرانی که با این سنت بزرگ شده ام، قصد داشتم مفاهیم مذهبی کشورمان را در زبانی کلاسیک بسازم تا همه مردم دنیا آن را بفهمند. این کار هم اولین بار در دهه فجر اجرا شد که از آهنگسازان مختلفی در آن استفاده کردم. طی این مدت نیز 12 قطعه به نام سویت"رسول عشق و امید" نوشتم که به حضرت مسیح(ع)، حضرت محمد(ص)، حضرت علی(ع)، امام حسین(ع) و امام زمان(عج) می پردازد و داستان حماسی و مذهبی را به تصویر می کشد که سیدمهدی شجاعی آن را به خوبی نوشته است.»
چکناواریان خاطر نشان کرد:«گروه ارکستر این اثر متشکل از 80 نوازنده و گروه کُرال آن متشکل از 60 نفر از اعضای گروه کُر دفتر موسیقی است که در حال حاضر مشغول تمرین و آماده سازی کار هستند و امیدوارم تا 19 مرداد ماه این سمفونی آماده شود.»
چکناواریان در پاسخ به پرسش خبرنگار سایت ایران تئاتر مبنی بر این که از چه سبک های موسیقی در این اثر استفاده شده، اظهار کرد:«اساس موسیقی این اثر بر پایه مذهبی خودمان است، ولی با برداشت کامل سبک منحصر به خودم. در حقیقت چیزی را که خودم از موسیقی مذهبی برداشت کرده و شنیده ام در این اثر انعکاس داده ام؛ به گونه ای که کار براساس آثار موسیقی ملی و مذهبی و با استفاده از دستگاه های موسیقی کشورمان آماده شده است. همچنین از آهنگ های مذهبی ایرانی به صورت ارکسترال و کرال بهره گرفته ام.»
پس از صحبت چکناواریان، مهدی مسعودشاهی پیشنهاد داد خبرنگاران بتوانند با هماهنگی روابط عمومی تالار وحدت در تمرینات حضور پیدا کرده و به منظور انعکاس اخبار به شکل مطلوب تری عمل کنند.»
وی در ادامه گفت:«این اثر با همت لوریس چکناواریان اثری کامل محسوب می شود که با توجه به پیام چند گونه اش با محوریت رسالت پیامبر اسلام آماده اجرا خواهد شد.»
چکناواریان نیز با اشاره به این که در خارج از ایران گونه مختلف موسیقی مذهبی وجود دارد، گفت:«جای تأسف است که ما به موسیقی مذهبی توجه کمتری داریم.»
سیدمهدی شجاعی نویسنده اثر سمفونی"رسول عشق و امید" نیز در پایان گفت:«هر یک از شاخه های هنر ابتدا با حس مخاطب سر و کار دارند و پس از آن سعی دارند بر اندیشه او تأثیر بگذارند. حال اگر بشود به نوعی هنرهای مختلف را با یکدیگر ترکیب کرد که زمینه ها و ابعاد مختلف حس مخاطب را درگیر کنیم، مطلوب تر است. در این اثر اساس اصلی کاربر ادبیات و موسیقی است، ولی ما سعی کردیم با استفاده از حرکات موزون، نور، تصاویر سینمایی و... کار جذاب تر و تأثیرگذارتر شود.»
وی در پایان خاطر نشان کرد:«به احترام لوریس چکناواریان که آهنگسازی اثری در خصوص حضرت محمد(ص) را به عهده گرفته، داستان نمایش را از تولد حضرت مسیح(ع) آغاز کرده ایم.»
سمفونی"عشق و امید" مرداد ماه به مدت پنج شب در تالار وحدت اجرا می شود.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد