صبا هنر (سینما / تئاتر / هنر )

(محمد مهدی قاهری )

صبا هنر (سینما / تئاتر / هنر )

(محمد مهدی قاهری )

نظرات هنرمندان تئاتر درباره حضورشان در سینما و تلویزیون

گزارشی از نظرات هنرمندان تئاتر درباره حضورشان در سینما و تلویزیون
 
ایران تئاتر -  سرویس گزارش  

پیمان شیخی
بسیاری از هنرمندان معتقدند به دلیل مسائل اقتصادی و درآمد اندک تئاتر، هنرمندان نسبت به حضور در مجموعه‌های تلویزیونی تمایل پیدا می‌کنند که از آن میان نیز می‌توان به سیروس گرجستانی، شیرین بینا، هومن برق‌نورد و شهرام عبدلی اشاره کرد.
مسایل اقتصادی؛ عامل بازدارنده
سیروس گرجستانی در این ارتباط در گفت و گو با سایت ایران تئاتر گفت: مسائل اقتصادی باعث می‌شود تئاتر جوابگوی زندگی و نیازهای روزمره هنرمندان نباشد. بنابراین در صورت تأمین اقتصادی از سوی تئاتر، به عنوان یک بازیگر به طور قطع تمام انرژی‌ام را صرف حضور در صحنه تئاتر می‌کنم و با آدم‌هایی که عاشق کارشان هستند و برای دلشان کار می‌کنند، همکاری می‌کنم.
وی در ادامه افزود: از سال 1348 که وارد هنر تئاتر شدم، 10 سال صرفاً به خاطر دلم کار کردم ولی باید پذیرفت هر مردی مسئولیت خانواده‌اش را به عهده دارد و با توجه به شرایط زندگی نمی‌توان نسبت به مسائل اقتصادی بی‌تفاوت بود، در نتیجه همه برای امرار معاش توأم با عشق کار می‌کنیم.
شیرین بینا نیز معتقد است که بازیگران تئاتر از این راه امرار معاش می‌کنند، بنابراین وقتی شرایط کار کردن در تئاتر به درستی فراهم نباشد جای تعجب نیست که بازیگران خوب تئاتر را در آثار تلویزیونی با سطوح کیفیتی مختلف ببینیم.
هومن برق‌نورد بازیگر جوان و باسابقه تئاتر نیز با اشاره به این که مشکلات اقتصادی تئاتر یکی از مهم‌ترین دلایل گرایش هنرمندان تئاتر به تلویزیون است اظهار کرد: نحوه پرداخت دستمزدهای کارهای تلویزیونی بسیار منظم‌تر از تئاتر بوده و در فاصله زمان کمتری به هنرمندان پرداخت می‌شود، بنابراین یک بازیگر می‌تواند برای زندگی خود برنامه‌ریزی دقیق‌تری داشته باشد.
شهرام عبدلی دیگر بازیگر جوان و باسابقه تئاتر کشور نیز می‌گوید: دستمزدهایی که برای هنرمندان تئاتر در نظر گرفته می‌شود چندان مطلوب نیست و حتی نحوه و زمان پرداخت دستمزدها نیز نامرتب است، بنابراین در صورت تأمین بودن هنرمندان تئاتر می‌توانیم شاهد حضور پررنگ‌تر و مستمرتر هنرمندان در تئاتر باشیم.
باید در نظر داشت که دستمزدهای کارهای تصویری با دستمزدهای تئاتر قابل مقایسه نیست در حالی که باید شرایطی به وجود آید که بازیگران تئاتر احساس امنیت کنند.
کسب شهرت
البته باید به این نکته متذکر شد که کسب شهرت و پول نیز می‌تواند یکی دیگر از دلایل حضور هنرمندان تئاتر در عرصه سینما و تلویزیون باشد.
رحیم نوروزی بازیگر باسابقه تئاتر، سینما و تلویزیون در این ارتباط می‌گوید: هیچ اشکالی ندارد که یک بازیگر در عرصه‌های مختلف، تجربه، شهرت و پول بیشتری کسب کند. به اعتقاد من یک بازیگر نیاز به دیده شدن و شهرت دارد، درست مثل هر هنرمند دیگری که نیاز دارد اثر هنری‌اش در معرض نمایش قرار گیرد و دیده شود.
اجرای کارهای کارگاهی
از سوی دیگر مهرانه مهین ترابی که از بازیگران باسابقه تئاتر، سینما و تلویزیون محسوب می‌شود معتقد است اکثر تئاترهایی که اجرا می‌شوند به کارهای کارگاهی نزدیک هستند و برخی از بچه‌های جوان نیز بیشتر متمرکز بر سبک‌های انتزاعی و سورئال هستند که در جای خود مطلوب و قابل بحث است اما تماشاگران کمتری را به خود جلب می‌کند.
محل تمرین نامناسب
کمند امیرسلیمانی نیز می‌گوید علاوه بر وجود مشکلات اقتصادی تئاتر مکانی همچون اداره برنامه‌های تئاتر که مهم‌ترین محل تمرین گروه‌های نمایشی محسوب می‌شود دارای شرایط مناسبی نیست و از پلاتو، بوفه و حتی سرویس بهداشتی مناسبی هم ندارد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد